27-07-2022 Cadzand

Esther Kouwenhoven & Linsey Coppens

Opera aria’s, op piano begeleid door Daan Boertien

Sisters before misters

Twee vrouwen die vallen voor dezelfde man, dat is natuurlijk een recipe for disaster. Alle aspecten van vriendschap komen voorbij. Blijheid, jaloezie, ruzie.. om vervolgens toch weer toenadering te zoeken in de hoop op een verzoening.

PROGRAMMA

Sombre forêt uit Guillaume Tel  Gioachino Rossini (1792-1868)

Una voce poco fa uit Il Barbiere di Siviglia Gioachino Rossini

Sull’aria uit Le nozze di Figaro Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

Prenderò quel brunettino uit Così fan tutte Wolfgang Amadeus Mozart

Quando m’en vo uit La Bohème  Giacomo Puccini (1858-1924)

Ah! Fuggi il traditor uit Don Giovanni  Wolfgang Amadeus Mozart

Eifersuchtsduett uit Die Dreigroschenoper Kurt Weill (1900-1950)

Scherza, infida uit Ariodante  Georg Friedrich Händel (1685- 1759)

Pauze

Eifersuchtsduett uit Die Dreigroschenoper Kurt Weill
Temerari! … Come scoglio! uit Così fan tutte  Wolfgang Amadeus Mozart
Vieni, appaga il tuo consorte! uit Orfeo ed Euridice  Christoph Willibald Gluck (1714-1787)

Faites-lui mes aveux uit Faust   Charles Gounod (1818-1893)
Viens, Mallika … Dôme épais uit Lakmé  Léo Delibes (1836-1891)
Měsíčku na nebi hlubokém uit Rusalka  Antonín Dvořák (1841-1904)
Nuit paisible uit Béatrice et Bénédict  Hector Berlioz (1803-1869)

Biografie

De Belgische Mezzo Sopraan Linsey Coppens maakt deel uit van de Operastudio van Staatsoper Stuttgart 2020/2023. In seizoen 2021/2022 vertolkte ze de rol van Rosina in Il Barbiere di Siviglia; Zij vertolkte eveneens de rollen Siegrune in Die Walküre, Zweite Dame in Die Zauberflöte, Linetta in Prokofjew’s Die Liebe zu drei Orangen en Ozias in een geënsceneerde versie van het Oratorium Juditha Triumphans. In de zomer van 2021 maakte Linsey haar debuut aan de Ruhrtriennale in Olga Neuwirth’s Bählamms Fest als Violet en Mary.

Linsey won reeds verschillende prijzen in internationale wedstrijden waaronder de 1ste prijs van de Metropolitan Opera National Council auditions Florida District een eervolle vermelding in de St- Petersburg Opera Guild Competition en de derde prijs aan het Concours des nouveaux talents de l’art lyrique. Recent was ze halve finaliste van Operalia 2021.

Recent uitgevoerde opera rollen zijn: Die Katze, Das Eichhörnchen en Ein Schäfer in een Duitse vertaling van de opera L’Enfant et les Sortilèges, Zweite Dame in Die Zauberflöte, Jo in Little Women, Enrichetta in I Puritani, Bianca in Giove in Argo en The Grand Duchess of Monteblanco in de opera A Dinner Engagement. Op het concertpodium zong ze reeds: Magnificat en Weihnachtsoratorium van Bach, Duruflé’s Requiem, Um Mitternacht van Mahler, Gloria van Vivaldi, Beethoven’s Chorfantasie, Te Deum van Charpentier en het Magnificat van Felix Mendelssohn-Bartholdy.

Linsey behaalde haar bachelor diploma aan het Koninklijk Conservatorium te Antwerpen en haar master diploma aan de Frost school of music (University of Miami). In 2020 studeerde ze af aan de Dutch National Opera Academy in Amsterdam.

www.linseycoppens.com

Sopraan Esther Kouwenhoven studeerde in 2018 cum laude af bij Lena Lootens aan het Koninklijk Conservatorium Brussel. Voor haar studie aan het conservatorium behaalde ze in 2012 haar bachelor Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht.

Tijdens haar studiejaren werkte ze aan rollen als Vitige uit Flavio van Händel, Susanna uit Le Nozze di Figaro en Vitellia uit La Clemenza di Tito van Mozart. Daarnaast maakte ze in haar derde studiejaar deel uit van het koor van operahuis de Munt in Brussel. Na haar studie vertolkte ze de rol van Second Witch in Dido & Aeneas van Purcell, Fiordiligi in Così fan tutte van Mozart en Gilda in Rigoletto van Verdi in verschillende tours door Vlaanderen.

Esther was een soliste in Bach’s Matthäus-Passion, Hohe Messe en Magnificat, Gloria van Vivaldi, Carmina Burana van Orff en Mozarts Requiem en Krönungsmesse. In 2018 zong ze Mahler 4 onder leiding van sir Roger Norrington.

Op haar liedrepertoire staan verschillende cycli zoals Frauenliebe und Leben en Liederkreis Op. 39 van Schumann en Ariettes Oubliées van Debussy. Daarnaast zong zij liederen van onder andere Schubert, Strauss, Poulenc en Barber en deed ze in 2018/2019 mee aan de Udo Reinemann internationale lied masterclass onder leiding van Christianne Stotijn.

In 2021 won Esther de Sweet Sorrow Award tijdens de finale in Utrecht. In 2019 ontving ze de Ingeborg Köberle prijs van het Koninklijk Conservatorium Brussel. Deze prijs wordt jaarlijks toegewezen aan de meest uitzonderlijke student. Esther was halve finalist in het ‘Concours International de chant de Marmande’ in de categorie “Mélodie française” (2018), finaliste in ‘Les Nouveaux Talents de l’Art lyrique’ (2018) en prijswinnares in de internationale ‘Bell’Arte’ zangwedstrijd (2018) en het ‘Bach Vocalistenconcours’ (2016).

Ze nam deel aan masterclasses van onder andere Margreet Honig, Miah Persson, Christophe Prégardien en Julius Drake en wordt momenteel gecoacht door Hanneke de Wit.

http://www.estherkouwenhoven.com

Daan Boertien is een Nederlandse concertpianist die zich heeft gespecialiseerd in liedbegeleiding. Recentelijk trad hij op met internationaal gevierde zangers zoals Benjamin Appl, Roderick Williams en Thomas Oliemans. Zijn debuut-cd met bariton Michael Wilmering werd door de internationale pers lovend ontvangen. Sinds 2020 is Daan Boertien als Associate Artist verbonden aan de Dutch National Opera Studio.
Daan Boertien won vele prijzen. Zo mocht hij in 2020 de Berenbergprijs bekronen met een prijswinnaarsconcert in de Elbphilharmonie in Hamburg. In 2019 won hij de DAAD-prijs van de Deutscher Akademischer Austauschdienst. In 2018 ontving Daan Boertien de publieksprijs van Dutch Classical Talent samen met bariton Raoul Steffani. Verder won hij bij het Gustav-Mahler-Wettbewerb in Hamburg samen met Bariton Geng Lee zowel de 1e prijs als de prijs voor beste liedbegeleider. In 2015 ontving hij de ‘Kunst aan de Dijk Prijs voor Jong Talent’ en in 2010 was Daan prijswinnaar van het Prinses Christinaconcours.
Op 10-jarige leeftijd werd Daan aangenomen bij de Young Musician’s Academy van het Conservatorium van Tilburg, waar hij les had van Jelena Bazova. Daarna studeerde hij bij David Kuyken aan het Conservatorium van Amsterdam en aan de Hochschule für Musik und Theater Hamburg, bij de Duitse liedspecialist Burkhard Kehring. Hiervoor ontving hij een beurs van het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Oscar und Vera Ritter-Stiftung Hamburg. Verder kreeg hij onlangs belangrijke muzikale impulsen van György Kurtág en Alfred Brendel.
Daan Boertien trad onder meer op bij festivals als het Internationaal Liedfestival Zeist, het Grachtenfestival Amsterdam en het Prinsengrachtconcert, het Harmosfestival (Porto), de Achava Festspiele (Weimar), Festival Jeunes Virtuoses (Tunis) en het Delft Chamber Music Festival. Verder gaf hij concerten in het Concertgebouw, TivoliVredenburg, de Nationale Opera, Muziekgebouw aan ’t IJ en de Elbphilharmonie en Laeiszhalle in Hamburg. Ook is hij regelmatig te horen op NPO Radio 4 en te zien op televisie, onder meer bij Podium Witteman. www.daanboertien.com