13-07-2022 Retranchement

Fantasticke love

Ensemble Isabella

Ensemble Isabella is gepassioneerd door muziek uit de middeleeuwen en renaissance.
Isabella, een naam voor ladies, heiligen en kunstenaars, met aloude roots en moderne flair,
kenschetst de elegantie van dit jonge getalenteerde ensemble en bovendien ook de
verbinding tussen muzikaal erfgoed en hun eigen hedendaagse esprit. Isabella presenteert
deze bekoorlijke muziek met rijk gevarieerde combinaties van vocale en instrumentale
kleuren (harpen, vedel, organetto en blokfluit, viola da gamba) en baseert haar
uitvoeringspraktijk op minutieus onderzoek. Zorgvuldig ontworpen programma’s openen
een venster op een fascinerende middeleeuwse wereld en onthullen het verhaal en de
culturele context achter de muziek.
Naargelang het programma vertolkt ensemble Isabella in een formatie van drie of vier
musici. Isabella’s roots liggen in de afdeling voor middeleeuwse muziek van de Hochschule
für Musik in Trossingen, waar de groepsleden elkaar voor het eerst ontmoetten. Vandaag is
het ensemble gevestigd in Bazel, Zwitserland. Isabella bundelt de sublieme creativiteit van
uitvoerders uit drie continenten in het hart van Europa.
De sopraan Jana Pieters zingt tijdens dit concert in de plaats van Lisa Dunk en harpiste Ellen Schaffraet vervangt Claire Piganiol.

Programma
William Byrd (c. 1540-1623) While that the Sunne
William Byrd The Bells (instrumentaal)
William Byrd The Nightingale so Pleasant
*
Thomas Morley Absence, hear thou my Protestation
William Byrd La volta (instr)
Thomas Morley Now must I Dye
Thomas Morley A Painted Tale
John Dowland (1563-1626) /
Jacob Van Eyck (c.1590-1657)
Comagain (instr)
*
John Dowland Semper Dowland semper dolens (instr)
John Dowland From Silent Night
*
John Dowland Time Stands Still
John Dowland My Lord Willoughby’s Welcome Home
(instr)
John Dowland A Shepherd in a Shade
John Dowland The Most High and Mighty Christianus the
Fourth, King of Denmark, His Galliard
(instr)
Thomas Campion (1575-1619) I Care not for these Ladies

Biografie

Na haar talenstudies aan de Universiteiten van Gent en Leuven, studeerde de Gentse sopraan Jana Pieters zang bij bas-bariton Marcos Pujol aan de School of Arts te Gent, waar ze in 2018 afstudeerde met grootste onderscheiding. Tijdens haar opleiding verloor ze haar hart vooral aan oude muziek. Ze had het geluk om reeds samen te mogen werken met gerenommeerde vocale coaches en artiesten uit deze wereld, zoals onder meer An Cnop, Bart Vandeweghe, Sofie Vanden Eynde, Florian Heyerick, Erik Van Nevel, en Jan De Vlieger. Jana leende haar stem reeds aan verschillende professionele ensembles zoals Imago Mundi, Ex Tempore, Currende, Le Pavillon deMusique, La Hispanoflamenca, Les GoûtsAuthentiques, Vox Luminis (2022) en Il Gardellino (2022). Ze is één van de vaste waarden op het Gentse barokfestival Cydonia Barocca. Ze werkte tevens mee aan meerdere cd-opnames met muziek van o.a. Telemann, Graupner en Giacomo Sarcuni. Jana maakte gedurende 3 jaar deel uit van de MM Academy van De Munt, waarbij ze meezong in verschillende producties en de kans kreeg om masterclasses te volgen bij solisten van De Munt. Ze won tijdens haar studies tevens de publieksprijs tijdens de eerste aan zang gewijde editie van de barokcompetitie Concours Corneille te Rouen, georganiseerd door Le Poème Harmonique. Naast haar activiteiten als zelfstandig artiest geeft Jana zangles aan de muziekacademies van Poperinge, Menen & Sint-Pieters-Woluwe.

Ellen Schafraet studeerde af aan het Gentse Conservatorium in de klas van Arielle Valibouse met een grote onderscheiding voor harp. Reeds tijdens haar masteropleiding verbreedde ze haar interesseveld en legde ze zich steeds meer toe op het bespelen van historische harpen. Inmiddels is Ellen een veelgevraagde barokharpiste, die een mooi concert- en opname-curriculum kan voorleggen bij ondermeer de Vlaamse Opera, het Festival van Vlaanderen, het Portugese Ludovice Ensemble van Fernando Miguel Jalôto en Oltremontano van Wim Becu. Met dat laatste ensemble nam zij de cd Trombone Grande op. Samen met Katelijne Lanneau, Marie Verstraete en Steven Marien vormt Ellen het middeleeuwse muziekensemble Il Nostromo del Sogno. Ellen geeft harples en samenspel aan de muziekacademies van Bornem en Kalmthout.

Marie Verstraete is specialiste in de muziek van de muziek van de middeleeuwen en de renaissance. Ze studeerde blokfluit bij Joris Van Goethem, Bart Spanhove en Bart Coen, bij wie ze in 2009 aan het Lemmensinstituut haar masterdiploma blokfluit behaalde.In 2010 slaagde ze met grootste onderscheiding voor haar Master of Music in de Musik des Mittelalters und der Renaissance aan de Staatliche Hochschule für Musik in Trossingen bij Prof. Kees Boeke en Claudia Caffagni. In 2012 behaalde ze er bovendien met grootste onderscheiding haar Master of Arts in musicologie bij Nicole Schwindt. Tegelijkertijd studeerde ze middeleeuwse vedel bij Randall Cook (Bazel) en Claudia Pasetto (Verona). Ze verdiepte haar kennis van middeleeuwse muziek tevens in masterclasses bij o.a. Pierre Hamon, Pedro Memelsdorf, Benjamin Bagby en Marc Lewon. Marie is lid van ensembles Isabella, Les Riches Heures, Mon cuer mon ame en van Il Nostromo del Sogno, die alle in middeleeuwse muziek specialiseren. Ze speelde concerten in heel Europa met ensembles als La Reverdie, La fonte musica, Aquil’AlterA, Officium, L’estro armonico en Armonico Tributo Austria. Bovendien is ze veelgevraagd als muziekpedagoge. 2014-2017 werkte ze als eveneens als onderzoeker en docente middeleeuwse muziekgeschiedenis aan de Schola Cantorum Basiliensis in Zwitserland. Naast haar concerten is ze veelgevraagd als muziekpedagoge en geeft ze bijscholingen rond het gebruik van digitale media in muzieklessen.