Belangstellende musici kunnen contact opnemen met adviseur Filips Pieters. E-mail: filips@zomeravondconcertenaanzee.nl
Voor algemene zaken kunt u contact opnemen met E-mail: info@zomeravondconcertenaanzee.nl

CONCERTEN 2017

VOX VENTI


Concert 2017.
Vox Venti is een houtblaaskwintet bestaande uit masterstudenten en professionele musici. Dit ensemble bestaat sedert 2011. Het afgelopen jaar kon u ze aan het werk horen in o.m. Gent, Grimbergen, Mechelen en Bilzen. Vox Venti volgde masterclasses bij Geert Callaert, Dirk Vermeulen, Jan De Maeyer, Baudoin Giaux en Roeland Hendrikx.

De jong professionele muzikanten van dit ensemble stappen graag naar hun publiek toe. Zo voeren ze in samenwerking met het verteltheater 'Pulcinella' hun voorstelling 'Peter en de Wolf' op in vele scholen doorheen Vlaanderen en Brussel, welke met groot enthousiasme onthaald wordt.


Alice De Voght (fluit). Alice begon haar muzikale studies aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Carlos Bruneel en Frank Hendrickx. Ze zette haar masterstudies voort aan het Conservatoire Royal de Bruxelles. In juni 2014 behaalde ze er haar master met grote onderscheiding. Daarna specialiseerde Alice zich aan het conservatorium van Tilburg. Ze volgde masterclasses bij Gaby Pas-Van Riet, Phillipe Bernold, Karen Jones, Henrik Svitzer, Jan De Winne, Peter Verhoyen, Leon Berendse, Edith Van Dyck, Robert Dick, Wilbert Hazelzet en Paul Edmund Davies. Alice deed al orkestervaring op bij het Nationaal Orkest van België, de Zuidfilharmonie Nederland, het Brussels Philharmonic Orchestra en bij het Nationaal Jeugdorkest (NL). Ze maakt deel uit van de fluitpupiter van Frascati Symphonic.


Jeroen Baerts (hobo). Jeroen Baerts begon in 2009 te studeren aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel bij Paul Dombrecht. Momenteel zet hij zijn studies voort bij Luk Nielandt aan het Koninklijk Conservatorium te Antwerpen, waar hij dit jaar zijn Master in de Muziek zal behalen. Jeroen is sinds december 2014 vast verbonden als althoboïst aan het Orchestre Philharmonique de Liège. Hij heeft ook als vervanger meegewerkt bij het Symfonieorkest van de Koninklijke Muntschouwburg, het Nederlands Symfonieorkest, Opéra Royal de Liège en Charlemagne Orchestra for Europe. Jeroen heeft verscheidene masterclasses gevolgd bij internationaal gerenommeerde hoboïsten zoals Emmanuel Abbühl, Thomas Indermühle en Jacques Tys.

Jeroen Vrancken (klarinet). Jeroen startte in het Lemmensinstituut zijn bacheloropleiding bij docent Eddy Vanoosthuyse. In 2013 behaalde hij met grootste onderscheiding Cum Laude zijn bachelordiploma te Maastricht bij Roeland Hendrikx waar hij eveneens zijn master Cum Laude behaalde. Jeroen gaat zich verder specialiseren aan de Norwegian Academy of Music te Oslo waar hij onderwezen zal worden door Björn Nyman. Als kamermusicus is Jeroen nog verbonden aan trio Mirus en ensemble Akhtamar. Jeroen volgde masterclasses bij o.a. Martin Fröst, Hermann Stefansson, Yehuda Gilad, James Campbell, Jean-Luc Votano, Jean-Marc Fessard, Karl Leister, Nele Delafonteyne, Benjamin Dieltjens, Jörg Widmann, Juan Ferrer, Masaharu Yamamoto, Hideaki Iwaï, Justin O’Dell en Robert Spring.


Tinne Dehertefelt (hoorn). Tinne behaalde in 2012 met onderscheiding haar bachelor voor hoorn aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel bij Luc Bergé. Haar masterstudie zette ze verder aan het Conservatorium te Amsterdam bij Herman Jeurissen, waar ze in juni 2015 afstudeerde met grote onderscheiding. Verder speelt ze regelmatig mee met het Philharmonie Zuid-Nederland, het Gelders Orkest, Sommer Oper Bamberg, Brussels Operette Theater, La Passione, het Hageland Wind Orchestra en de Sint-Paulus Muziekkapel. Masterclassen volgde ze onder meer bij: André Vandriesche, Rik Vercruysse, Elize Erkalp, Jasper de Waal, René Pagen, Christoph Ess, Christian Lampert, Thomas Hauschild, Szabolcs Zempléni.

Valérie Trangez (fagot). Valérie studeerde af met grootste onderscheiding aan de muziekacademie De Kunstbrug te Gent bij Wim Van Volsem. Ze zette haar masterstudies verder aan het Conservatorium Gent bij Pieter Nuytten en Graziano Moretto. Als freelance fagottiste wordt ze gevraagd door verscheidene semi-professionele en professionele ensembles. Zo speelde ze concerten o.l.v. Dirk Brossé, Philippe Herreweghe, Guy Braunstein, Jurjen Hempell, Thanos Adamopoulos, Geert Soenen, Wim Belaen en Kris Stroobants. In het seizoen 2013-2014 was ze te horen zijn met deOrkestAcademie van deFilharmonie o.l.v. Martyn Brabbins en ook dit jaar zal ze opnieuw deelnemen in een project met Edo de Waart. Valérie is lid van Frascati Symfonic en Hulencourt Soloists Chamber Orchestra. Valérie volgde reeds masterclasses bij Bram Van Sambeek, Joost Bosdijk, Albrecht Mayer, Valentino Zucchiatti, Mathieu Harel, Andrea Zucco, Francis Pollet, Alain Cremers en David Schneebeli.
Vanaf september 2015 is ze de fagotleerkracht in de stedelijke muziekacademie te Deinze.
website Vox Venti


BEL AYRE

Concert 2017/ Concert 2014/ Concert 2010.
Bel Ayre is een groep musici rond sopraan Lieselot De Wilde en jazzgitarist Peter Verhelst.
Lieselot De Wilde behaalde in 2008 haar Master Degree zang met grote onderscheiding aan het Lemmensinstituut(B) bij Dina Grossberger en Katelijne Van Laethem. Op dit moment laat zij zich coachen door Hilde Coppé en Margarida Natividade. Ze volgde ook masterclasses zang bij o.a. Greta De Reyghere, Axel Everaert, Claire Lefilliatre en Vincent Dumestre.
Samen met Sarah Abrams, Kerlijne Van Nevel en Soetkin Baptist richtte zij in 2006 het ensemble Encantar op. Dit vrouwenkwartet stelt zich tot doel het polyfone repertoire van de 14de tot 16de eeuw te bestuderen en op een geheel eigentijdse manier aan het publiek te presenteren. In 2009 wonnen zij hiermee de prijs van radio Klara, de publieksprijs en de prijs van De Standaard tijdens de wedstrijd Gouden Vleugels. In het kader van deze wedstrijd kregen zij coaching van en een concerttournee met het gerenomeerde ensemble Il Gardellino.
Van september 2008 tot maart 2010 kreeg zij de kans om als vast lid in het koor van de Vlaamse Opera te zingen o.l.v. Yannis Pouspourikas. Vanaf 2010 deed ze mee in een project van Theater De Spiegel en was ze te zien in de productie Muur van muziektheater LOD. Vanaf die tijd is Lieselot actief met Bel Ayre.
Website Bel Ayre


ALFAMA STRING QUARTET


Concert 2017/Concert 2009.
Elsa de Lacerda (viool), Céline Bodson (viool), Morgan Huet (altviool) en Renaat Ackaert (cello).

Het Alfama Kwartet werd tien jaar geleden in Brussel opgericht en is een van de toonaangevende ensembles van vandaag. Het zet zijn muzikaal parcours verder met repertoire gaande van klassiek tot hedendaags. Het kwartet volgde masterclasses bij Walter Levin van het LaSalle Quartet, Rainer Schmidt van het Hagen Quartett, Heime Müller en Natalia Prischepenko van het Artemis Quartett, Eberhard Feltz en de leden van het Quatuor Danel.
Website Alfama Kwartet


GOEYVAERTS STRING TRIO

Concert 2017/ Concert 2014/ Concert 2011.
Kristien Roels (viool), Kris Matthynssens (altviool), Pieter Stas (cello).

Het Goeyvaerts String Trio bestaat sinds 1997 en concentreert zich uitsluitend op het 20ste- en 21Iste-eeuwse repertoire. Het ontleent zijn naam aan de Belgische componist Karel Goeyvaerts (1929-1993) die een belangrijke rol speelde in de ontwikkelingen binnen de Europese nieuwe muziek.
De programma's die het trio brengt zijn vooral opgebouwd uit het omvangrijk en indrukwekkend repertoire voor strijktrio aangevuld met creaties van eigen bodem. Zij werken regelmatig samen met Stef van Bellingen (kunsthistoricus) in het project ‘Klankkleuren’, waarin zij de relaties onderzoeken tussen de muziek en de plastische kunsten.

Het Goeyvaerts String Trio streeft naar authentieke uitvoeringspraktijk voor nieuwe muziek en gaat daarvoor te rade bij componisten als Peter Swinnen, Jörg Birkenkötter, Giya Kancheli en uitvoerders als Alexander Ivashkin (cellist en biograaf Alfred Schnittke) en Henk Guittart (Schoenberg Quartet).

Kristien Roels studeerde aan het Lemmensinstituut in Leuven en aan de Conservatoria van Antwerpen en Gent. Zij specialiseerde zich verder aan het conservatorium in Maastricht en volgde masterclasses bij o.a. Herman Krebbers, Theo Olof, Mikhail Bezverkhny en Marina Jashwili. Sinds 1995 vormt zij een duo met de Duits-Poolse pianist Boguslaw Jan Strobel. Zij werd in 1997 laureate van de Internationale Karol Szymanowskiwedstrijd voor viool in Polen.
Kris Matthynsens behaalde het Hoger Diploma Kamermuziek aan het Conservatorium van Antwerpen. Hij speelde in verschillende ensembles zoals het kamerorkest Sinfonia, Champ d’Action en het Trio Molino. Hij is als leraar samenspel en kamermuziek verbonden aan de Academie van Sint-Niklaas, en dirigeert er het symfonisch orkest. Ook is hij gastdocent (cursus pedagogie en kamermuziek) aan het Conservatorium van Antwerpen.
Pieter Stas studeerde cello en kamermuziek aan de conservatria in Gent en Antwerpen (bij France Springuel en Ilja Laporev). Hij volgde masterclasses bij o.a. Anner Bylsma, Pieter Wispelwey en Sigiswald Kuyken. Hij speelt cello in enkele ensembles, is actief als zanger (Vlaams Radiokoor, Huelgas Ensemble) en is dirigent van het vrouwenkoor Ariante in Puurs. Hij geeft les op verschillende muziekacademies.
Website Goeyvaerts String Trio


ENSEMBLE ISABELLA


Concert 2017.
Lisa Dunk, sopraan, Marie Verstraete, vedel en blokfluiten, Claire Piganiol, harp, organetto en blokfluiten.

ENSEMBLE ISABELLA is gepassioneerd door muziek uit de middeleeuwen en renaissance. Isabella, een naam voor ladies, heiligen en kunstenaars, met aloude roots en moderne flair, kenschetst de elegantie van dit jonge getalenteerde ensemble en bovendien ook de verbinding tussen muzikaal erfgoed en hun eigen hedendaagse esprit.
Isabella presenteert deze bekoorlijke muziek met rijk gevarieerde combinaties van vocale en instrumentale kleuren (harpen, vedel, organetto en blokfluit) en baseert haar uitvoeringspraktijk op minutieus onderzoek.

Zorgvuldig ontworpen programma’s openen een venster op een fascinerende middeleeuwse wereld en onthullen het verhaal en de culturele context achter de muziek. Naargelang het programma vormt het Ensemble Isabella een formatie van drie of vier musici.
Isabella’s roots liggen in de afdeling voor middeleeuwse muziek van de Hochschule für Musik in Trossingen, waar de groepsleden elkaar voor het eerst ontmoetten. Momenteel is het ensemble gevestigd in Bazel, Zwitserland.
Isabella bundelt de sublieme creativiteit van uitvoerders uit drie continenten in het hart van Europa.


OLGA KIRPICHEVA & NICOLAS DUPONT

Concert 2017.
Olga Kirpicheva (piano) begon haar muzikale studie in Togliatti, Rusland, waar ze een graad heeft behaald in solfege, piano en fluit. Vervolgens studeerde ze aan het Tchaikovsky Conservatorium in Moskou onder begeleiding van prof. Elisso Virsaladze, Vera Horoshina, Aleksandr Bondyryansky en Tigran Alihanov.
Bovendien is ze is afgestudeerd in de kamermuziek en begeleiding.
Olga's internationale solocarrière begon op 13-jarige leeftijd, toe ze deelnam aan Vladimir Spivakov's Festival voor Klassieke Muziek in Colmar, Frankrijk. Direct daarna heeft ze een beurs ontvangen van het Russische Ministerie van Cultuur.
Sinds haar 10e jaar heeft Olga deelgenomen aan tal van wedstrijden en nam ze vele prijzen in ontvangst: 4e prijs in Ettlingen internationale concurrentie van de jonge pianisten (Duitsland), 2e prijs op de Palma D'Oro Concurrentie (Italië), 1st Prijs van de Beethovendays (Rusland), 1e prijs op het Concertino Praga (Tsjechische Republiek) en won ze de Prix Denis Antoine van AVC Charity Foundation in de Piano Campus competitie in Pontoise-France.
Van 2003 tot 2007 was Olga lid van het Ars Trio (thans genaamd Trio Medici), waarmee ze de halve finale heeft bereikt in de ARD International Competition, in München. Samen met haar collega's, trad ze in Duitsland, Rusland, China, Denemarken, Armenië, Georgië, Spanje en Tsjechië.
Tussen 2001 en 2013 was Olga de partner van Maksim Rubtsov, solofluitiste van de Russische National Orkest. In 2013 speelde Olga als soliste bij het kamerorkest Virtuosi van Moskou onder leiding van maestro Vladimir Spivakov.
Olga woont in Parijs, waar ze studeert bij prof. Itamar Golan op het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris.
website duo Kirpicheva-Dupont

Nicolas Dupont studeerde met grootste onderscheiding af voor viool aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel in de klas van Yuzuko Horigome en met ‘Mention très bien à l’unanimité’ aan het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse van Parijs in de klas van pianist Itamar Golan.
Hij is met meer dan zeventig concerten per jaar, één van de meest actieve Belgische kamermusici van zijn generatie. Onder andere met het het Kugoni Trio (viool-saxofoon-piano) en het duo Andaluza (viool-gitaar), trad hij reeds op in België, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Denemarken, Frankrijk, Spanje, Italië, Engeland, Schotland, Zwitserland en de Verenigde Staten.
Hij nam deel aan festivals als Musica Mundi (BE), Encuentro de Musica de Santander (SP), Pablo Casals Festival (FR), Cary Cross Currents Chamber Music Festival (USA), Festival van Vlaanderen (BE), Eckelshausener Musiktage (DUI), Norfolk & Norwich Festival (UK), Windsor Festival (UK), Winchester Festival (UK), Hellensmusic (UK), Buma Classical (NL) en het Klarafestival (BE) en speelde samen met artiesten als Yuzuko Horigome, Máté Szucs, Mihaela Martin, Pascal Moragues, Julius Berger, Rohan De Silva, Michel Béroff, Olga Sitkovetsky en Valentin Erben.
In april 2015 werd hem door het Koninklijk Conservatorium van Brussel de prijs ‘Kolonel en Mevrouw Bisschop-Matthijssen’ toegekend voor verdienstelijke studenten. Hij was finalist van de ‘Royal Academy of Music Club Award’ (2016) en de ‘Sir Karl Jenkins Music Award’ (2016) en werd in maart 2017 door de ‘Worshipful Company of Musicians’ en het ‘Concordia Foundation Artists’ Fund’ geselecteerd met het Argenta Trio voor een Recital in Wigmore Hall.
Nicolas is lid van het Brussels Chamber Orchestra, het English Chamber Orchestra en het Young European String Camerata.
Momenteel zet hij zijn studies verder aan de Royal Academy of Music in Londen, in de klas van Rodney Friend (oud-concertmeester New York Philharmonic, London Philharmonic Orchestra en BBC Symphony Orchestra).
Nicolas speelt op een Giuseppe Petrazzini viool, vriendelijk ter beschikking gesteld door een sponsor.
website Nicolas Dupont / website duo Kirpicheva-Dupont


ROFFA TANGO TRIO



Concert 2017.
Anke Steenbeke (piano), Simone van der Weerden (bandoneon) en Alexander Vocking (contrabas) leerden elkaar kennen tijdens hun muziekstudies aan Codarts - hogeschool Rotterdam.
Eind 2013 richtten zij het ‘Roffa Tango Trio’ op aan de Argentijnse tango-afdeling van het Rotterdams conservatorium. ( ‘Roffa’ is straattaal voor de stadsnaam ‘Rotterdam’ en verwijst naar de stad waar de muzikanten elkaar ontmoetten)
Het trio werd gecoacht door ‘tango maestros’ waaronder Gustavo Beytelmann en Victor Villena.

Roffa Tango Trio focust zich op bestaande hedendaagse tango en gaat op zoek naar nieuwe invloeden binnen het veelzijdig muziekgenre.
Daarnaast maken ze eigen arrangementen, onder meer van muziek van de vernieuwende Astor Piazzolla én componeren hun eigen nummers.

Anke, Simone en Alexander houden ervan om zichzelf, hun instrumenten én elkaar uit te dagen.
Het uitgangspunt van hun muziekproject blijft dan ook het creëren van nieuwe muziek en het verder blijven bouwen aan eigen composities rekening houdend met de karakteristieke eigenschappen van ieder zijn eigen instrument.
website Roffa Tango Trio


MOSA TRIO

Concert 2017. MOSA TRIO, Alexandra Van Beveren (viool), Paul Stavridis (cello), Bram de Vree (piano).
Zijn naam dankt het trio aan de Latijnse naam voor de stad Maastricht ‘Mosa Trajectum’. De leden van het trio kennen elkaar van het Conservatorium Maastricht.

Door de bijna onuitputtelijke energie die de leden van het jonge Nederlands-Belgische pianotrio steken in het doorgronden van hun repertoire, bevatten hun vertolkingen een grote expressie, veel innerlijke diepgang en een homogene interpretatie. Dit laat het trio horen in een breed repertoire dat reikt van vroeg klassiek tot hedendaags klassiek. Bovendien tonen ze een grote interesse in de uitvoeringspraktijken van deze stijlperiodes. Hierdoor blinkt het trio naast technisch meesterschap uit in de veelzijdigheid van zijn vertolkingen.

Alexandra Van Beveren behaalde haar “Master in Performance” in 2012 ‘with Distinction’ bij Simon Fischer aan de Guildhall School of Music & Drama in Londen. Alexandra volgde masterclasses bij o.a. Liviu Prunaru, Yair Kless, David Takeno, Zvi Zeitlin en Thomas Brandis. Naast haar solo- en kamermuziekspel speelt Alexandra in diverse orkesten. Momenteel is Alexandra op trial bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en speelt ze op zeer regelmatige basis in het Nederlands Kamerorkest, deFilharmonie en het Orchestre Philharmonique de Luxembourg.
Paul Stavridis studeerde aan het Conservatorium Maastricht in de klas van Mirel Iancovici. In 2014 rondde hij hier zijn Master ‘cum laudé’ af bij Mirel Iancovici en Marc Vossen. Voorts soleerde Paul met het Arka Symfonie Orkest in de Rococo Variaties van Tchaikovsky en won hij in februari 2015 de publieksprijs van de Forte audities. Sinds september 2016 is Paul lid van het Orchestre Philharmonic Royal de Liège in de functie van tweede solist. Verder vervangt hij regelmatig bij deFilharmonie, Brussels Philharmonic en Philharmonie Zuidnederland.
Bram de Vree volgde lessen bij o.a. Ineke Bosch, Joop Celis en Mieke van der Aalst. In 2013 behaalde hij zijn masterdiploma met een 10 met onderscheiding aan het Conservatorium Maastricht. Hij volgde de masterstudie bij Tonie Ehlen in Maastricht en Håkon Austbø in Oslo. Ook volgde hij lessen bij clavecinist en fortepianospeler Jacques Ogg. Hij ontving masterclasses van gerenommeerde pianisten als Menahem Pressler, Valentina Berman, Paolo Giacometti, Ronald Brautigam, Rian de Waal, Andreas Frölich en Ralph van Raat.
Bram is sinds 2013 pianodocent bij het Centrum voor Muziek en Dans in Valkenswaard.
website Mosa Trio



CONCERTEN 2016

FRANS HALS KWARTET

Concert 2016.
Het Frans Hals kwartet wordt gevormd door Elise Besemer (viool), Gioia Kuipers (viool), Robin van Gameren (altviool) en Kalle de Bie (cello). De naam van het kwartet verwijst naar de vrolijkheid en kleurrijkheid van de schilderijen van Frans Hals.
Deze jonge musici hebben elkaar leren kennen in de periode dat zij als jong talent verbonden waren aan de conservatoria van Den Haag en Amsterdam.

Kalle, Robin en Elise hebben jarenlang samen in de Fancy Fiddlers gespeeld, het strijkersensemble van Coosje Wijzenbeek. Zij spelen ook in het Arkovsky sextet (www.arkovsky.com) dat in het voorjaar van 2014 is opgericht.

Robin, Elise en Gioia bespelen een instrument van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds, Kalle heeft een cello in bruikleen van het Conservatorium van Amsterdam.

Foto, vlnr: Kalle de Bie, Giogia Kuipers, Elisa Besemer en Robin van Gameren.

Kalle de Bie (1994) studeert sinds 2012 cello aan het conservatorium van Amsterdam, momenteel bij Jelena Ocic. Aanvankelijk had hij les van Jeroen den Herder. Van 2008 tot 2012 studeerde hij aan de Sweelinck Academie. Kalle heeft in diverse ensembles gespeeld, zoals het Furioso strijkkwartet en het Youngster Corner Quartet.
Gioia Kuipers (1995) kreeg vanaf haar 10e altvioolles op de Sweelinck Academie, onder anderen van Judith Wijzenbeek. Na een jaar bachelor altviool besloot Gioia in 2014 de overstap te maken naar viool. Aanvankelijk had ze les van Peter Brunt, momenteel studeert ze bij Maria Milstein. Gioia heeft in verschillende kamermuziekensembles gespeeld, waaronder het Arkovsky sextet.
Elise Besemer (1994) speelt vanaf haar vijfde viool. Van 2007 tot 2013 volgde ze les bij Coosje Wijzenbeek aan de Sweelinck Academie. Sinds september 2014 studeert ze bij Jaring Walta aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Elise heeft zes jaar in het Furioso strijkkwartet gespeeld.
Robin van Gameren (1994) begon op zijn zevende met vioollessen aan de muziekschool in Bussum. Na twee jaar vervolgde hij zijn lessen bij Coosje Wijzenbeek, vanaf 2004 aan de afdeling Jong Talent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en vanaf 2008 aan de Sweelinck Academie, waar hij tevens in diverse ensembles speelde.
website Frans Hals Kwartet

EVA en SARA VERHEYEN

Concert 2016.
Eva en Sara Verheyen , twee zussen kregen van jongs af aan de passie voor muziek te pakken. Wat als hobby begon aan de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans te Lier (B) groeide al snel uit tot meer.

Eva Verheyen (harp) startte in 2005 met de studie harp bij Sophie Hallynck op het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen. Ze studeerde verder aan de Haute Ecole de Musique de Genève bij Florence Sitruk. Ze nam deel aan workshops en masterclasses van onder meer Isabelle Perrin, Nathalie Chatelain, Gabriella D’all Olio en Jana Bouskova.

Sara Verheyen (cello) besloot cello verder te studeren aan het Conservatorium te Gent bij Judith Ermert. Ze volgt er momenteel ook lessen bij oa. Patrick Beuckels, Filip Rathé en Dirk Brossé en nam deel aan masterclasses voor cello van onder meer Pieter Wispelwey, Tom Landschoot, Alain Meunier, Justus Grimm, David Cohen, Olsi Leka, Jaap Kruithof.

Eva en Sara hebben niet stilgezeten. Eva Verheyen is laureate van verschillende wedstrijden waaronder “Le concours Godefroid” in 2000, “Dexia Classics” in 2005 en van de “Eerste nationale Rotary harpconcours” in 2008. In 2012 behaalde ze de kwartfinale van de “Dutch Harp Competition”. Verder concerteert Eva regelmatig als soliste en in kamermuziekverband. In het voorjaar van 2013 kwam een solo cd uit met werken van de harp componist Alphonse Hasselmans. Als freelance muzikante speelde Eva reeds in producties van oa. het Brussels Philharmonic Orchestra, het Symfonieorkest van Vlaanderen, l’ Orchestre Philharmonique Royal de Liège, de Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen (defensie België) onder leiding van oa. Michel Tabachnik, Seikyo Kim, Jan Latham-Koenig, Christian Arming.
Sara Verheyen werd in 2014 laureate op de solistenwedstrijd van het Jeugd en Muziek Orkest Oost Vlaanderen. Ze kreeg de kans om als soliste te spelen met het orkest. Als orkestmuzikante speelde Sara reeds in producties van de Orkestacademie, La Passione, Frascati Symphonic, Amadeus... onder leiding van dirigenten als Philippe Herreweghe, Edo de Waart, Dirk Brossé, Roberto Benzi, Victorien Vanoosten, Tim Murray, Geert Hendrix. Binnenkort zal Sara als stagiaire ook enkele projecten met deFilharmonie meespelen.

AMARANT

Concert 2016.
Amarant is een nieuw, vrouwelijk en vrolijk houtblaaskwintet waarin diversiteit, dynamisme en enthousiasme troef zijn. Het ensemble is opgericht door drie leden van de Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen (Belgische Defensie): Inge Smedts (fluit), Eva Saliën (klarinet) en Dymphna Vandenabeele (hobo). Er volgde snel een uitbreiding met Marjolein Gerets (fagot) en Emma Van den Ecker (hoorn).

Amarant wil het repertoire voor houtblaaskwintet opnieuw bekijken en uitbreiden met nieuwe composities. Door de brede muzikale smaak van de dames wordt qua repertoire niets uitgesloten. Originele composities voor houtblaaskwintet, bewerkingen van het grote klassieke repertoire, alles heeft hun belangstelling. Met hun muzikale ervaring, jeugdig enthousiasme en een dosis humor maakt Amarant van elk concert een onvergetelijke belevenis voor jong en oud.

URSA - Minimal Music Band

Concert 2016.
Ursa is sinds 2012 een kwintet van jonge Vlaamse musici die in een flexibele bezetting hoofd-zakelijk minimal music brengt. Samen creëren ze een verbluffende totaalervaring: energie, zen, ontroering, verwondering, verbazing, schoonheid en kracht. Vanuit de drive om minimal music op te voeren, met speciale aandacht voor minder gespeelde werken, vormen fluiten, klarinetten, hobo's, slagwerk en synthesizers de gedroomde combinatie. De rijke variatie aan klankkleuren weet de muziek van o.a. Reich, Glass, Riley en Nyman en de 80’s sound opnieuw perfect te vertalen naar de hedendaagse podia.
Jan Cherlet (keyboards) bracht zijn eerste muziekjaren door in het stedelijk conservatorium van Brugge. Na zijn studies van Industrieel ingenieur ging hij slagwerk studeren aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel. Jan is een echte muzikale duizendpoot. Als slagwerker, toetsenist, leerkracht, coördinator, arrangeur, componist, soundpainter en therapeut is hij actief in verschillende ensembles en organisaties: Triangeltrio, 4OnTheWay, DuoXXI, SAMW Tielt, UZ-Gent.
Elke Tierens (fluit) bracht als kind veel tijd door in de Academie van Bornem. Ze volgde haar passie en studeerde fluit aan het Conservatorium te Brussel bij Frank Hendrickx. Ze nam deel aan verschillende masterclasses en legde zich ook toe op het bespelen van de piccolo en altfluit. Ze is fluitiste bij Duo XXI en Ursa. Daarnaast werkt ze als freelance muzikante mee aan verschillende projecten. Ook op pedagogisch vlak wil ze haar ‘ei’ kwijt en ontwerpt ze methodes voor jonge fluitisten. Ze geeft graag les aan de academies van Bornem en Hamme.
Hanne Kesteloot (keyboards) zette haar eerste stappen in de muziek aan de Muziekacademie van Tielt en behaalde haar master klassieke piano aan het Koninklijk Conservatorium van Gent bij Johan Duijck. Daarnaast volgde ze lessen en masterclasses bij ondermeer Annelies Van Parijs, Alexander Leman, John Whitelaw, Jan Vermeulen en Ronald Brautigam. Momenteel is ze werkzaam als leerkracht piano en samenspel in de academie van Tielt. Naast muziek is ze gepassioneerd door geschiedenis. Ze studeerde dit laatste aan de UGent en combi-neert haar beide passies als gids in het Museum Vleeshuis, Klank van de Stad Antwerpen.
Frauke Elsen (hobo) heeft muziek in het bloed. Als jonge muzikante studeerde zij hobo, piano, altviool, zang en muziekgeschiedenis aan de muziekacademie te Tielt. Na haar middelbare studies ging ze hobo studeren aan het IMEP te Namen, waar zij in 2011 afstudeerde met de grootste onderscheiding. Vanuit een passie voor kamermuziek richtte zij het houtblaaskwintet MuziTano! op. Als freelance hoboïste speelt ze mee met de Belgische orkesten, zij werd ook geselecteerd voor de tournee van het European Union Youth Orchestra. Daarnaast is zij solohoboïste bij het orkest Frascati.
Anthea Deblaere (klarinet) studeert aan het Gentse Conservatorium bij Eddy Vanoosthuyse, Frank Coryn en Danny Corstjens. Naast Ursa maakt ze nog deel uit van het Ebano Quartet en The International Clarinets. Ze dirigeert de jeugdwerking van de harmonie van Wingene en geeft muziekinitiatie aan de SAMW Tielt, afdeling Wingene. Website URSA.

CANNAMELLA

Concert 2016.
ENSEMBLE CANNAMELLA. Bezetting: Aline Hopchet (blokfluit en barokhobo), Penélope Maravalhas (luit en theorbe), Piet Stryckers (viola da gamba) en Stephan Van Dyck (tenor).
Aline Hopchet richtte dit ensemble op in 2004. Cannamella bespeelt het minder bekende repertoire uit de 16de, 17de en vroege 18de eeuw en werkt daarvoor projectmatig met een bezetting variërend van 2 tot 7 personen.
De naam Cannamella – oud-Italiaans voor zoethoutje, maar ook een klein rieten fluitje – geeft een mooie omschrijving van het ensemble met als basis blokfluiten en dubbelriet-bladinstrumenten. Het ensemble staat voor levendige, doch goed gedocumenteerde concerten.
De eerste projecten waren The Vision of Delight (Ayres en Maskes aan het Engelse hof), Quanto dolce è quell’ardore (Italiaanse virtuositeit in de barok) en Ortus de Polonia (Poolse muziek in de 16de en 17de eeuw). Met de programma’s Blom-hofken van Cupido en Cantiones Natalitiae worden dan weer de charmes van de 17de eeuwse muziek uit onze contreien belicht.
Een eerste cd met liedekens en instrumentale muziek uit het 17de eeuwse Brussel kwam uit in 2011 : Ik ben getrouwd met een kwaaie Griet (Davidsfonds). De nieuwste projecten van het ensemble zijn Haendel in the pocket (barokmuziek in zakformaat) en Het geheimzinnig almanakje (Muziekjes, Raedtsels en Curieuze Historien uit het jaar 1750).
Archiefwerk, contacten met publiek en organisatoren vormen steeds een dankbare inspiratiebron voor nieuwe muzikale avonturen.
Website

CUERDAS

Concert 2016.
CUERDAS. Bezetting: Osama Abdulrasol (qanûn), Hannelore Devaere (barokharp), Li-Lang Huang (guzheng)
Osama Abdulrasol studeerde westerse klassiek in Groot-Brittannië en oosterse muziek in Irak. Hij trad op met het Symfonisch Orkest van Antwerpen en het Vlaams Radio Orkest en muzikanten als Goran Bregovic, Lucilla Galeazzi, Tom Robenson en BJ Scott.
Hannelore Devaere studeerde historische harp aan de Akademie für Alte Musik in Bremen bij Andrew Lawrence King. Ze is vooral gefascineerd door de renaissance- en barokmuziek uit Spanje en Italië. Naast solowerk concerteerde ze als continuobegeleidster met ensembles als Luthomania, Encantar, La Cetra d’orfeo, Elyma en Hesperion XXI.
Li-Ling Huang vormt een vast duo met pipa-speler Xia Hua en musiceert daarnaast in tal van projecten.
Samen brengen ze een mix van Oosterse en Westerse muziek op drie snaarinstrumenten. Daarbij staat de barokharp voor de Europese traditie, het Arabische hakkebord of qanûn voor de muziekcultuur uit het Midden-Oosten en de guzheng of Chinese citer voor de verfijning uit het Verre Oosten. Naast traditionele muziekstukken brengt Cuerdas composities die speciaal voor dit samenspel gecreëerd zijn. Ze maakten hun debuut op het harpfestival “Seduced by harps” in Lommel in maart 2015.

FLORIS WILLEM en PIERRE FERAUX

Concert 2016.

Floris Willem. Floris Willem (1993) is geboren in Luik (B) en krijgt zijn eerste lessen van zijn ouders.
Hij studeert vervolgens bij gerenommeerde violisten en pedagogen, waaronder Boris Kuschnir, Augustin Dumay, Tatiana Samouil, Leonid Kerbel en Svetlin Roussev.
Aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth is hij artiest in residentie van 2011 tot en met 2013.
Sinds oktober 2015 studeert hij aan de "Universität für Musik und darstellende Kunst" in Wenen bij prof. Christian Altenburger.
Als solist speelde hij met het Limburgs Symfonie Orkest, Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, Brussels Chamber Orchestra, Mechels Kamerorkest en het Venloos Symfonie Orkest.
Floris is laureaat van internationale wedstrijden, waaronder Andrea Postacchini, "Prix Vieuxtemps", "Concours Arthur Grumiaux/Bravo!", Prinses Christina Concours en "Grand Dominique".
Floris speelt op een Vuillaume-viool in bruikleen gesteld door de Stichting Arthur Grumiaux.



Pierre Feraux. Pierre Feraux (1979) studeerde piano aan het Conservatorium van Namen met Maria Magdalena en Anita Mossiat Delacroix, en slaagde cum laude. Daarna studeerde hij aan het Koninklijk Conservatorium van Mons bij Dalia Uziel. In 1998 werd hij aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth aanvaard en studeerde aan de Royal College of Music in Londen onder de pianist Yonty Solomon, een leerling van Dame Myra Hess. Hij nam deel aan masterclasses van Abdel Rahman El Bacha, Emmanuel Ax, Bernard Roberts, Pascal Sigrist, Claude Coppens Helmut Deutch en Evelyne Brancart, evenals kamermuziek met Serge Collot en Xavier Gagnepain. Als pianist, werd hij bekroond met de eerste prijzen van “Piano Concours Andrée Charlier”, “ Pro Civitate” (nu Axion Classics) en “ Concours Excellentia”. Pierre Feraux is actief lid van het Mendelssohn Ensemble. Hij was onder andere solist in de Eerste Tchaikovsky Concerto met het Nationaal Orkest van België, het concert van Webern met het RCM Ensemble (Londen), het Tweede Concerto van Liszt met de Mittelsächsische Philharmonie (Duitsland) en de Festas das Igrajas (Brazilië).

LYSESCO

Concert 2016.
Lysesco wordt gevormd door Robin Van Heghe (viool), Mirek Coutigny (piano) en Jolien Deley (cello). De drie jonge muzikanten vonden elkaar op het Koninklijk Conservatorium te Gent. Zij volgden samen al les bij gerenommeerde docenten als Filip Rathé (Spectra Ensemble) en Patrick Beuckels (Collegium Vocale Gent). Zij nemen in november als Lysesco deel aan de International Competition Società Umanitaria in Milaan.
Lysesco speelt overwegend eigentijdse composities van Amerikaanse en jonge Belgische componisten. Een aantal werken is speciaal voor het trio gearrangeerd. Ook worden eigen composities van Mirek Coutigny ten gehore gebracht.

Robin Van Heghe(1988) begon zijn vioolstudies op negenjarige leeftijd. Hij nam deel aan verschillende masterclasses bij onder andere Guido De Neve en Alissa Margulis (viool), Wim Henderickx en Diederik Glorieux (compositie) en het Meta4 strijkkwartet. Robin sleepte reeds meerdere prijzen in de wacht. In 2006 ontving hij een eerste prijs kamermuziek in de wedstrijd Dexia Classics. Hierdoor kreeg hij de kans om op te treden tijdens Feest in het Paleis in Bozar en in de Munt te Brussel. In maart 2013 werd hij eerste laureaat in de wedstrijd The Night in Madrid, waar hij ook de prijs voor de beste uitvoering van een hedendaagse compositie ontving. Naast zijn muzikale studie voltooide hij in 2012 zijn opleiding Master of Science in de Biologie aan de Universiteit Gent. In 2013 studeerde Robin af met grootste onderscheiding aan het Koninklijk Conservatorium te Gent in de klas van Olga Zolotareva.
Mirek Coutigny (1992) studeert piano bij Daan Vandewalle en compositie bij Frank Nuyts aan het Koninklijk Conservatorium te Gent. Voordien volgde hij les op regelmatige basis bij Marie-Noëlle Damien en Jean-Claude Vanden Eynden. Als 14-jarige won hij een eerste prijs bij de Dexia Classics. Sindsdien speelde hij al diverse concerto's met orkesten als het Brussels Philharmonic, l'Orchestre Royal de Chambre de Wallonie en Het Kamerorkest. Hij maakt deel uit van het collectief Headliner met wie hij zowel eigen muziek als creaties speelt. Hij schreef ook composities voor diverse ensembles en zorgde voor de soundtrack bij heel wat korte films.
Jolien Deley(1992) begon met cello op 5-jarige leeftijd. Op 18-jarige leeftijd ging zij studeren bij Judith Ermert aan het Koninklijk Conservatorium te Gent. Zij volgde talrijke masterclasses, ondermeer bij Pieter Wispelwey, Alain Meunier, Alexander Rudin en Vladimir Perlin. Als solist trad zij op met het Symfonieorkest van het Conservatorium Gent o.l.v. Dirk Brossé en met Het Kamerorkest o.l.v. Leonid Kerbel. Hoogtepunten in haar carrière zijn o.a. het behalen van een eerste prijs bij de Dexia Classics en de Internationale Cellowedstrijd Edmond Baert. In november neemt ze ook als soliste deel aan de International Competition Società Umanitaria in Milaan. Dit jaar zal ze ook te zien zijn als stagiaire in de Filharmonie onder leiding van Philippe Herreweghe, Jaap van Zweden en Martyn Brabbins.



CONCERTEN 2015

LES ABBAGLIATI

Concert 2015.
In 2010 werd het ensemble Les Abbagliati opgericht door enkele oud-studenten van het Koninklijk Conservatorium Brussel. De leden van Les Abbagliati hebben heel wat ervaring opgedaan in de oude muziek door hun medewerking te verlenen aan verschillende internationaal gereputeerde ensembles zoals Il Gardellino, Riccercar Consort, Bach Concentus, Amsterdam Baroque Orchestra, Anima Eterna, l’Ensemble Pygmalion, Concerto Köln en La Petite Bande. Les Abbagliati zijn gepassioneerd door het ontdekken van het 17e en 18e eeuwse repertoire. Zij brengen zowel werken van componisten als Bach, Telemann en Couperin, als werken van minder gekende componisten zoals Bononcini, Montéclair of Goldberg. Les Abbagliati willen die graag voor het voetlicht brengen. Om het publiek op een andere manier kennis te laten maken met deze prachtige muziek werkt het ensemble voor sommige projecten samen met dansers en maakt het gebruik van de barokke gestiek.

Ronan Kernoa. Na zijn studies in de oude muziek vervolgde hij na studies in Parijs zijn opleiding aan het Koninklijk Conservatorium Brussel in de klas van Alain Gervreau waar hij in 2009 een Master in de Muziek voor barokcello behaalde met grote onderscheiding. Hij wordt regelmatig uitgenodigd als continuospeler om deel te nemen aan producties van ensembles zoals La Petite Bande, Bach Concentus, Les Muffatti, Les Agremens, Il Gardellino, Il Fondamento, Anima Eterna en Le Parlement de Musique.

Annelies Decock studeerde moderne viool aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, waar zij afstudeerde in de klas van Johannes Leertouwer. In het Canadese Vancouver zette zij haar studies voort bij Marc Destrubé, die haar zowel moderne viool als barokviool onderwees aan de 'University of British Columbia'. Daar behaalde ze in 2004 een Master’s Degree. Daarna studeerde Annelies bij Sigiswald Kuijken aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, waar ze in 2007 haar Master barokviool behaalde. Annelies Decock is sindsdien een veelgevraagde muzikante in orkesten en ensembles zoals La Petite Bande, Ricercar Consort, Bach Concentus, Anima Eterna en Il Gardellino.

Dimos de Beun studeerde af in 2006 in de klas van Bart Coen aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel met de grootste onderscheiding. Hij werkte er ook het bachelorprogramma voor orkestdirectie af. Eveneens in 2006 ontving hij de prestigieuze onderscheiding “Ingeborg Köberle”. Dimos studeerde klavecimbel bij Herman Stinders en Ewald Demeyere en orgel bij Ignace Michiels. Zowel als blokfluitist als continuospeler is hij een veelgevraagde gast en werkte hij o.a. met La Petite Bande, Ricercar Consort, Huelgas Ensemble, Ex Tempore, Currende, e.a. Dimos is momenteel leraar blokfluit en samenspel aan het conservatorium te Brugge.

Soetkin Elbers studeerde zang in Brussel en in Wenen. Ze werkte als soliste met gerenommeerde dirigenten als Paul Dombrecht, Marino Formenti, Sigiswald Kuijken, Sébastien Rouland en Peter Van Heyghen en bij festivals zoals Carinthischer Sommer, Festival d'Ambronay en Händel Festspiele Karlsruhe. Ze vertolkte rollen in opera's van o.a. Händel, Lully, Monteverdi, Purcell en Ravel. Soetkin verzamelde al heel wat ervaring met barokke gestiek door haar herhaalde samenwerking met de op dit vlak wereldvermaarde choreografe en regisseuse Sigrid T'Hooft.

Sien Huybrechts interesseerde zich al vroeg voor de traverso. Zij volgde haar muzikale studies aan het Lemmensinstituut en nadien aan het Koninklijk Conservatorium Brussel in de klas van Barthold Kuijken en Frank Theuns, waar zij in juni 2008 afstudeerde met grote onderscheiding.
Sien maakt regelmatig deel uit van verschillende ensembles zoals La Petite Bande, Le Concert Lorrain, Mannheimer Hofkapelle, B’rock, Il Gardellino en Il Fondamento.

5BEAUFORT


Concert 2015.
5BEAUFORT.
Bram Nolf (hobo), Baudoin Giaux (fluit), Jean-Michel Charlier (klarinet), Ivo Hadermann (hoorn), Luc loubry (fagot).

Het ensemble 5Beaufort wordt gevormd door vier houtblazers en een koperblazer van het Nationaal Orkest van België. Zij debuteerden in 2009.
Het blaaskwintet brengt vaak muziek van Belgische componisten en is gespecialiseerd in het 20ste eeuwse repertoire.
In 2014 bracht 5Beaufort de cd 'On The Wings Of Winds' uit met werken van Joseph Jongen (1873-1953).

TRIO YÚSA

Concert 2015.
Trio Yúsa werd in 2014 opgericht onder impuls van cellist Bart Verhaeghe en zijn echtgenote Tae Yoshioka. Samen met de Hongaarse violiste Eva Pusker (in dit concert vervangen door Christopher Pochet) delen ze hun gemeenschappelijke passie voor de kamermuziek, meer bepaald in het repertoire voor pianotrio. Als drijfveer richten ze zich voornamelijk op het oeuvre uit het classicisme en de romantiek. Daarnaast vormt de 20e eeuwse muziek een heel belangrijke inspiratiebron. In oktober 2014 gaven ze hun eerste recital in het Muziekinstrumentenmuseum te Brussel. Ze volgden les bij de Franse meestercellist Alain Meunier (CNSM de Paris) die hen erg stimuleerde en inspireerde in hun onophoudelijke zoektocht.

Bart Verhaeghe studeerde cello en kamermuziek op het Koninklijk Concervatorium Brussel. Hij studeerde verder bij Mathias Moosdorf in Leipzig en Alain Meunier in Paris. Bart volgde masterclasses bij Maria Kliegel, Young-chan Cho en France Springuel. Hij werkt momenteel als free-lance cellist en werkt regelmatig samen met ensembles als dePhilharmonie, de Vlaamse Opera en het Vlaams Symphony Orkest.

Tae Yoshioka begon haar pianostudies op 5-jarige leeftijd. Ze studeerde in Tokyo (bij Y. Koura en Y. Kakuno); vervolgens aan het Sweelinck conservatorium te Amsterdam (in de klas van Willem Brons), en in Parijs (bij Eugen indjic en Elena Golikova). Ze werd laureate van verschillende wedstrijden in Japan en Europa, waaronder de wedstrijd 'Vriendenkrans 1999’ in het Concertgebouw te Amsterdam. In 2000 behaalde ze de eerste prijs op het festivalconcours voor piano te Pennautier, Frankrijk. Zeer regelmatig geeft ze solo- en kamermuziek-concerten in België en het buitenland. Van 2003 tot 2007 was ze actief als docente piano aan de Schola Cantorum te Parijs. In Vlaanderen werkte ze reeds samen met het Spectra Ensemble en vanaf het seizoen 2012-2013 eveneens als soliste bij het Symfonieorkest Vlaanderen en de Vlaamse Opera. Daarnaast is ze ook zeer actief in diverse kamermuziekprojecten en vormt ze samen met haar man Bart Verhaeghe en violiste Eva Pusker het Trio Yúsa.

Christophe Pochet kreeg op 3-jarige leeftijd zijn eerste vioollessen bij Dejan Mijajev. Vanaf zijn vijftiende volgde hij les bij Philippe Hirshhorn en Ursula Gorniák aan het conservatorium van Brussel en later bij Guido De Neve aan het conservatorium van Antwerpen bij wie hij zijn ‘Meester’-diploma behaalde. In 2006 vervolmaakte hij zich met een Postgraduaat Solist aan de Musikhochschule van Karlsruhe bij Albrecht Breuninger. Sinds september 2002 is hij vast aangenomen als tutti eerste viool bij deFilharmonie. Met Orquesta Tanguedia en Kommil Foo toerde hij door Vlaanderen en Nederland in de voorstelling ‘Kommil Foo de Luxe’. Hij speelt op een Antwerpse ‘Matthijs Hofmans’ viool uit 1710.

TRIO PIANISSIMO

Concert 2015.
Of het nu om grote recitals of kleine aangelegenheden gaat is Trio Pianissimo om het even. Juist bij de kleinere (huis)concerten, recepties, huiselijke feestjes en/of kerkdiensten staat de informele sfeer veelal garant voor de nodige interactie met het publiek. In overleg is het programma aan te passen waarbij er de mogelijkheid bestaat om in te gaan op verzoeken. Neem contact op, bel gerust en treed in direct overleg met een van de pianisten over de aanpak van het gebeuren. Het trio wisselt solo, 4-handige en 6-handige werken af waarbij de samenstelling steeds weer een verrassing is. Kenmerkend voor het trio is de eigentijdse en humoristische wijze van optreden waarmee klassieke muziek voor het grote publiek toegankelijk wordt gemaakt.

Joost-Jan van Houten begon pas met klassieke pianomuziek op 18-jarige leeftijd. De jaren daaraan voorafgaand volgde hij algemene muzikale vorming en kreeg hij keyboardles van Albert Moerman op de Vrije Akademie Delft. Albert Moerman werd tevens zijn pianodocent tot 2004. Daarna werd zijn pianodocent Gerard Boeters. In 2000 behaalde Joost-Jan de eerste prijs tijdens de Maassluise muziekweek. Zowel in 2006 als in 2007 won hij het Charlois muziekconcours in Rotterdam en twee jaar later won hij met Marc van der Marel tijdens de Rotterdamse Pianodriedaagse de duo-prijs voor beste pianoduo. Deze prijs ging gepaard met een masterclass van het bekende Scholtes en Janssens pianoduo. In november 2011 werd Joost-Jan winnaar van de Prix Dominique in Venlo waar hij eveneens met overtuiging de publieksprijs won.
Marc van der Marel kwam van jongs af aan door zijn vader, die organist was, in aanraking met het orgel. Op de muziekschool in Katwijk begon hij op elfjarige leeftijd met orgellessen bij Jo Koonen. Op zijn vijftiende maakte hij de overstap naar piano, eerst drie jaar bij Peter Bontje en tegenwoordig bij Tjin Nio Tjia. In 2003 en 2005 won Marc de eerste prijs tijdens het Klassiek Muziekconcours van het Visser ’t Hooft Lyceum in Leiden. Marc was eveneens prijswinnaar tijdens het Charlois muziekconcours in Rotterdam (2008), de muziekwedstrijd in Huizen (2009) en de muziekmarathon in Maartensdijk (2009, 2010). In december 2011 nam hij als solist deel aan de Rotterdamse Pianodriedaagse waar hij in de finale met een meerderheid van de stemmen de publieksprijs in ontvangst mocht nemen. Een jaar later in november 2012 ontving Marc de wisselbokaal van de Prix Dominique uit handen van Joost-Jan van Houten, die de beker het jaar daarvoor had gewonnen.
Alim Zulfiqar ontdekte op zijn zevende levensjaar de kunst van het pianospel. Op achtjarige leeftijd kocht hij van zijn eigen spaargeld een piano en zette hiermee zijn eerste stappen in de richting van de muziekwereld en concertpodia. Alim maakte op dertienjarige leeftijd zijn debuut als uitvoerend musicus en won diverse prijzen tijdens pianoconcoursen. Hij volgde pianolessen bij Hans Kieft en is werkzaam geweest als docent muziektheorie aan o.a. het CKC-Zoetermeer en geeft momenteel pianoles aan het LakTheater te Leiden. Naast uitvoeren en lesgeven is hij in 2009 succesvol begonnen met het organiseren van pianorecitals en werd hierdoor genomineerd voor de Publieksprijs Kunst en Cultuur 2010. Ook is Alim initiatiefnemer van Adagio, een jaarlijks piano-evenement waarbij uitzonderlijk getalenteerde studenten gezamenlijk voor groot publiek optreden.

TOUCHANT

Concert 2015.
TOUCHANT Vocaal Kwartet. Na een klassieke opleiding en een intense activiteit bij gerenommeerde koren, ontplooiden Steve Dugardin, Peter Van Heyghen, Jacques Dekoninck en Bart Vandewege hun veelzijdigheid in een muzikale act. De unieke stembezetting (altus, contratenor, tenor en bas) en een perfecte articulatie viel ook de King's Singers op en tijdens een workshop werd samen ruim geëxperimenteerd. In een andere masterclass riep de jazzvocaliste Deborah Brown hen gewoonweg toe : “Don't change anything!!” Hun nauwe verbondenheid met oude muziek (Collegium Vocale, La Chapelle Royale, Amsterdam Baroque Choir, Huelgas Ensemble, etc.) verzekert een maximale en muzikale stembeheersing.
Maar Touchant is beduidend meer: optimaal Belgisch bestaat het kwartet uit leden van de twee taalgemeenschappen en komen ze uit de vier windstreken aangewaaid. Deze verscheidenheid wordt nog aangescherpt door hun opvallende fysieke presence: met Touchant hoort en ziet u extreme verschillen in stemtypes en gestalten.
Een Britse, flegmatische zin voor humor kenmerkt Touchant op de scene: bedwongen maar gedreven door briljante rebellie doorprikt het kwartet elk protocol van een ernstig concert. En dit vanuit een internationale ervaring van elk lid als solist, korist, of instrumentalist. Terwijl zelfspot fragmentarisch wordt aangestipt, loopt ironie als rode draad door het programma. In de eerste helft van de twintigste eeuw werd aan de campus van de Amerikaanse universiteit van Yale een bundel studentenliederen samengesteld: Songs of Yale. De Yalies kunnen terecht trots zijn: the Battle of Jericho en Everything is peaches down in Georgia zijn ondertussen wereldberoemd.

Steve Dugardin doceerde als assistent van Greta de Reygere aan Het Koninklijk Muziekconservatorium te Luik en doceert nu aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen afdeling Kleinkunst. Als zangcoach wordt hij vaak gevraagd om theaterprodukties te begeleiden o.a. voor het Toneelhuis, Ntg , Lod en Tutti Fratelli. Website

MELTING POINT

Concert 2015.
Melting Point is het bonte internationale gezelschap van vijf professionele muzikanten die hun diverse muzikale grondstoffen versmelten tot een wervelende tango. Gerardo Agnese (bandoneon) Isabelle Decraene (violin) Griet Grypdonck (piano) Benjamin Sauzereau (guitar) Joris Vanvinckenroye (bass). De zinderende kracht van Piazzolla's muziek vormt het kloppend hart dat de muzikanten met elkaar verbindt.
Deze Tango Nuevo is een smeltkroes van Argentijnse folklore, traditionele tango, jazz, en zelfs een vleugje Bach en hedendaagse klassieke muziek. Melting Point brengt vurige ritmiek en warme lyriek met verfijnde accenten en vertolkt de diepste roerselen van de ziel.
De groep was Artist in Residence bij Beeldenstorm v.z.w. met 5 concerten tijdens de winter 2012-2013, bij GC De Kroon in het najaar 2014 en wordt gesteund door de Vlaamse Overheid.
Naast Piazzolla en traditionele tango’s laten gitarist Benjamin Sauzereau en bandoneonist Gerardo Agnese hun compositorische fantasie de vrije loop in deze atypische bezetting: Hoe kleuren een kreunende bandoneon, een hartverscheurende viool, een bas en een piano een wals-musette of denkbeeldige Italiaanse folklore? Of hoe klinkt een love song in een Argentijnse B-kortfilm van thriller kaliber? Facebook.

INEDITO

Concert 2015.
Inedito speelt het rijke repertoire van de (pre)klassiek en romantiek: de zonen Bach, Joseph Haydn, Wolfgang A. Mozart, Ludwig van Beethoven, Johann N. Hummel, Franz Schubert en Felix Mendelssohn voeren de hoofdtoon.

Dirk Vandaele studeerde viool aan het Lemmensinstituut te Leuven bij Jozef Luyten en Bernadette Bracke. Hij concerteerde met onder meer het Helios-ensemble, Sinfonia, het BRT-orkest. Hij specialiseerde zich verder in het bespelen van de barokviool en is sinds de oprichting lid van het barokorkest Il Fondamento onder leiding van Paul Dombrecht, waar hij sedert 2000 concertmeester is. Dirk Vandaele concerteert in gans Europa, Rusland, de USA, Japan, Canada en Israel. In 2012 en 2013 volgde hij de opleiding orkestdirectie in de klas van Daniel Gazon te Mons. Hij doceert instrumentaal ensemble aan het muziekconservatorium van Leuven en is dirigent van het Symfonisch orkest van het conservatorium van Leuven.
Thomas Luks studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel in de klas van Roel Dieltiens. Tegelijkertijd volgde hij de lessen oude muziek van Paul Dombrecht. Hij studeerde verder op barokcello bij Lidewij Scheifes in Amsterdam en tijdens masterclasses bij o.a. Bruno Cocset. Thomas Luks is lid van La Chambre Philharmonique (Emmanuel Krivine) en stichtend lid van Il Fondamento (Paul Dombrecht). Hij verleent eveneens zijn medewerking aan tal van ensembles zoals Stradivaria, Les Arts Florissants, Les Agrémens, Anima Eterna, Ricercar en La Petite Bande of Les Ambassadeurs. Met deze ensembles concerteerde hij in heel Europa, Japan, de Verenigde Staten en Canada. Daarnaast speelt Thomas in talrijke kamermuziekformaties (Il Gardellino, Bachplus, …) en is hij regelmatig te horen in theater- en dansproducties (ensemble Leporello, compagnie Ovaal, etc.).
Els Flement studeerde piano bij Chantal Bohets aan het Conservatoire Royal de Liège. Ze is ook kandidaat in de musicologie (KU Leuven). Steeds gefascineerd door het volledige spectrum aan klavierinstrumenten, legt ze zich specifiek toe op de fortepiano. Ze kreeg voor dit instrument een masteropleiding aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen bij Jos van Immerseel. Verder studeerde ze klavecimbel bij Ewald Demeyere en volgde ze masterclasses bij o.a. A. Lubimov en Menno Van Delft. Els is actief als pianiste, als klaveciniste en vooral als fortepianiste. Ze geeft les aan de SAMWD Lier en aan de MA'GO Antwerpen en musiceert solo, als basso-continuospeelster en in kamermuziekverband. Els kiest voor elk programma met zorg een instrument, waarbij ze vaak gebruik kan maken van haar prachtige kopie van een J.A. Stein.-fortepiano (1788) gebouwd door C. Kelecom. Website, facebook, Retranchement.

BRISK


Concert 2015.

BRISK
. Susanna Borsch, Alide Verheij, Marjan Banis en Bert Honig.
Het blokfluitkwartet maakt bewerkingen van onbekend oud repertoire, en speelt ook erg veel nieuw voor hen gecomponeerd werk. Onverwachte muzikale combinaties en een vleugje humor creëren nieuwe luisterervaringen. De pers prees het spelplezier en de virtuositeit van het ensemble.
BRISK heeft een enorme verzameling blokfluiten die door bouwers uit de hele wereld speciaal voor hen gemaakt zijn. Een concert van BRISK is dan ook spectaculair om naar te kijken.





CONCERTEN 2014

WOLF ENSEMBLE

Concert 2014.
WOLF is een nieuw Belgisch collectief van blazers dat gespecialiseerd is in de vertolking van klassieke muziek op historische instrumenten. De muzikanten spelen op originele instrumenten of getrouwe kopieën.

Het WOLF ENSEMBLE bestaat uit:
Jean-Philippe Poncin (klarinet), Guy Van Waas (klarinet), Bart Cypers (hoorn), Jean-Pierre Dassonville (hoorn), Jean-François Carlier (fagot) en Alain De Rijckere (fagot.

Van 1780 tot in het begin van de 19de eeuw genieten de blazersensembles een toenemende populariteit, zowel in Wenen als in de rest van Europa. Hun eerste functie is het verzorgen van sfeermuziek bij diverse gelegenheden. De grootte van de ensembles kan sterk variëren: van een trio over een octet tot zelfs een nog grotere bezetting. Al deze vormen zijn in de mode, en ze treden op in privétuinen zowel als aan vorstelijke hoven. Behalve de honderden arrangementen van opera’s, oratoria en symfonieën, vinden we divertimento’s, serenades, symfonieën en partita’s van de hand van de grootste componisten uit die tijd.

website Wolf Eensemble

FOUR ACES GUITAR QUARTET

Concert 2014.
Menno Buggenhout, Bart Venken, Inti de Maet en Stein Verrelst.
Het Four Aces Guitar Quartet is ontstaan in 2008 op het International Guitar-Symposium in Iserlohn. Hun eerste concert was een onderdeel van een afstudeerrecital waarmee ze publiek en jury verbaasden met een originele repertoire-keuze, verbluffende virtuositeit en een rijkdom aan klankkleuren en muzikaliteit. Na hun debuut werden de vier gitaristen uitgenodigd te concerteren op tal van plaatsen in België waaronder het gerenommeerde Bozar in Brussel en op het Klara-festival in Flagey. Daarnaast brachten ze live-optredens voor Radio 4 (NL) en Klara (B).
Het kwartet volgde masterclasses bij enkele van de grootste namen in de klassieke gitaarwereld zoals Anniello Desiderio, the Katona Twins, David Russell en Johan Fostier. Ook speelden ze samen met Andrew York, winnaar van een Grammy Award en stichtend lid van het Los Angeles Guitar Quartet. De afgelopen jaren speelde het kwartet concerten in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en China. In 2011 was het het eerste gitaarensemble ooit dat de halve finale speelde van de International Chamber Music Competition in het Franse Illzach. In de zomer van 2013 werden ze gevraagd om een concert en masterclasses te geven op het International Guitar-Symposium in Iserlohn, één van de grootste gitaarfestivals in Europa. In het najaar van 2013 waren ze winnaar van Supernova, een concours voor jonge, talentvolle ensembles, gesteund door de Vlaamse Overheid.
Op hun (tweede) album Odyssee vertelt het kwartet het verhaal van een vijf jaar durende samenwerking door een aantal composities voor te stellen, die door de jaren heen elk hun eigen verhaal en herinneringen hebben gekregen. Deze odyssee bracht hen zelfs tot in de Chinese hoofdstad Beijing voor een 10-daagse concerttournee.
website Four Aces Guitar Quartet

TRIO KHALDEI

Concert 2014.
Pieter Jansen (viool), Barbara Baltussen (piano) en Francis Mourey (cello).

TRIO KHALDEI verenigt drie jonge muzikanten die elkaar gevonden hebben in hun passie voor kamermuziek en in het bijzonder voor de unieke klankkleur van het pianotrio.

Naast de grote componisten hebben ook Belgische componisten hun belangstelling. Zo stond reeds muziek van Jongen, De Greef, Ryelandt, Meulemans, Celis, Van Landeghem en Brewaeys op de lessenaars. In de toekomst wil het trio door het geven van compositieopdrachten een bijdrage leveren aan de verrijking van het Belgisch/Vlaams cultureel erfgoed.
Ondanks hun jonge bestaan stond Trio Khaldei al in prestigieuze zalen als Concertgebouw Brugge en Bozar in Brussel. Dit seizoen staan o. a. concerten op het programma voor het festival van Vlaanderen, Amuz en verschillende engagementen in Nederland.

Pieter Jansen studeerde aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen en volgde masterclasses viool bij o.a. Charles-André Linale, Raphael Oleg, Albrecht Breuninger en Renaud Capuçon. Pieter speelt regelmatig in De Filharmonie, het Symfonieorkest van Vlaanderen en Le Concert Olympique. Hij was als concertmeester verbonden aan Musici Dominicanorum, het orkest van de Sint-Pauluskerk in Antwerpen. Als aanvoerder/solist is hij regelmatig te gast in het City of Brussels Orchestra, de Belgische Kamerfilharmonie en het Symfonieorkest van de Koninklijke Muntschouwburg. Pieter volgde specialisatiestudies 'kamermuziek' aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth. Pieter is ook eerste violist van Spectra, een ensemble gespecialiseerd in hedendaagse muziek, met concerten op Biennale van Venetië, Word Music Days in Syndey, Traietorie Festival in Parma, Musica festival in Strasbourg en Huddersfield Contemporary Music Festival.
Barbara Baltussen volgde haar studie aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium te Antwerpen bij Levente Kende en Heidi Henderickx. Tevens studeerde zij bij Jan Wijn aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. In het conservatorium van Antwerpen volgde Barbara liedbegeleiding bij Jozef De Beenhouwer en Lucienne Van Deyck. Barbara nam deel aan verschillende masterclasses bij Jacob Lateiner, Elisabeth Leonskaja, Lee Kum-Sing, György Kurtàg, Charles Rosen, Udo Reinemann, Jard Van Nes, Rudolf Jansen, Rian De Waal e.a.
Als soliste werkte zij samen met dirigenten als Etienne Siebens, Koen Kessels, Ivo Venkov, Silveer van den Broeck, Gert D'haese en Edmond Saverniers met o.a. het derde pianoconcerto van Rachmaninov, 'Oiseaux Exotiques ' van O. Messiaen, Rhapsody in Blue van Gershwin, en het concerto voor 2 piano's van Poulenc. Barbara vormt een vast duo met violist Pieter Jansen, en een duo met haar vader, de violist Nico Baltussen.
Francis Mourey studeerde aan het Conservatoire National de Région van Dijon en behaalde een Diplôme d’Etudes Musicales voor cello bij Laurent Lagarde. Hij zette zijn studie voort bij Marie Hallynck aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, gevolgd door een opleiding bij France Springuel aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Francis studeerde orkestdirectie bij Jean-Sébastien Béreau, orgel bij Jean- Pierre Leguay en compositie bij Guy Leclercq. Zijn interesse gaat vooral uit naar orkestmuziek en kamermuziek. Hij trad eveneens op als solist en chambrist met Martin Yates, Jean-Sébastien Béreau, Bernard Delire, Elisabeth Laurence, Gabriella Torma, Marie Hallynck, Sébastien Walnier en het Kryptos kwartet. Francis Mourey speelt op een cello van de vioolbouwer Gunther Siefert.
website Trio Khaldei

DUO BILITIS

Concert 2014.
Eva Tebbe (harp en zang) en Ekaterina Levental (harp en mezzo-sopraan).

Duo Bilitis is een uniek ensemble op de Nederlandse podia en daar buiten. De beide musici hebben sinds hun oprichting in 2004 naam gemaakt door hun boeiende en spraakmakende programma’s en intense samenspel. Het duo vernoemde zich naar Claude Debussy’s tot de verbeelding sprekende compositie ‘Les Chanson de Bilitis’ op teksten van Pierre Louys.

Naast hun passie voor hetzelfde instrument delen de harpistes Eva Tebbe en Ekaterina Levental ook dezelfde muzikale mentaliteit: graag zoeken ze het avontuur buiten de gebaande paden. De dubbelrol van Ekaterina Levental geeft dit duo een unieke positie binnen het kamermuziekaanbod in binnen- en buitenland.
Duo Bilitis’ repertoire bestaat voornamelijk uit 20ste eeuws repertoire en hedendaagse muziek, met een speciale focus op thematische programma’s en samenwerking met theater en dans. Het duo trad ondermeer op in het Concertgebouw te Amsterdam, het Grachtenfestival in Amsterdam, Varna International Music Festival 2010 (Bulgarije), (Zwitserland) Mosel Musik Festival in Duitsland/Luxemburg (2011) en het Baku International Music Festival (Azerbejian).
foto: Merlijn Doomernik.............................................. Duo Bilitis is winnaar van het Internationaal Kamermuziekconcours Almere 2008, de 5e editie van het UITMARKT kamermuziekconcours in Amsterdam en is finalist van de International Jewish Music Competition 2010.
website Duo Bilitis

LE CASTE NYMPHE

Concert 2014.
Koen Becu (luit), Sarie Cottyn (blokfluit), Robbe Kieckens (percussie), José Pizarro (zang), Piet Van Steenbergen (vedel) en Kersten Cottyn (organetto, clavisimbalum & artistieke leiding).

Le Caste Nymphe is een instrumentaal en vocaal ensemble dat zich toelegt op wereldlijke en geestelijke muziek uit de middeleeuwen (11e tot 14e eeuw). Het bestaat uit bezielde musici in wisselende bezetting die aan verschillende conservatoria in binnen- en buitenland studeerden. Tot het instrumentarium behoren middeleeuwse klavieren (clavisimbalum, organetto), vedel, luit, fluiten en percussie.

Le Caste Nymphe concerteerde al in heel Vlaanderen en was ook te gast op het Festival de Besançon/Monfaucon (Fr), in het Museo di San Colombano van Bologna (It) en in Sasso Morelli (It). Het ensemble werkte samen met onder andere Raquel Andueza, José Pizarro, Liuwe Tamminga, het Festival van Vlaanderen, de Universiteit Gent en het Felixarchief Antwerpen. Het ensemble verdiept zich bovendien in kunst-educatieve projecten voor kinderen, onder meer in samenwerking met Jeugd & Muziek Vlaanderen met de voorstelling Op Tour met de Troubadour. Sinds zijn ontstaan in 2008, staat het ensemble onder leiding van Kersten Cottyn.
website Le Caste Nymphe

NING KAM, LISA DE BOOS, MARIE HALLYNCK

Concert 2014/Concert 2008.

Ning Kam (viool) begon op zesjarige leeftijd viool te studeren met haar vader, violist en componist, Kam Kee Yong. Vanaf 1987 studeerde ze aan de Yehudi Menuhin School (GB) bij Maurizio Fuks, Wen Zhou Li en Sidney Griller. In 1993 ging zij naar het Curtis naar het Institute of Music (USA) met Jaime Laredo en Yumi Scott en daarna aan het Cleveland Institute of Music bij Donald Weilerstein. Sindsdien geeft Ning Kam concerten over de hele wereld, zoals met het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, de Toronto Symphony, het Cleveland Orchestra, het Nationaal Orkest van België, de Filharmonie, het Vlaams Radio Orkest, de City of London Sinfonia, het Orchestra della Svizzera Italiana, het Luxemburg Filharmonisch, het Hong Kong Sinfonietta, de Bournemouth Symphony, het Symfonie Orkest Vlaanderen, het Brussel Nationaal Orkest, de Luik Philharmonic, de Shenzhen Symphony, het Malaysian Philharmonic Orchestra, het Helsinki Philharmonic Orchestra, en het Singapore Symphony Orchestra.
Website Ning Kam

Lisa de Boos (contrabas) begon op 14-jarige leeftijd met haar studie aan de academie ‘Emiel Hullebroeck’ in Gentbrugge. In 2009 studeerde ze af aan het Koninklijk Conservatorium van Gent bij Frank Coppieters. In hetzelfde jaar rondde ze haar studie op de lerarenopleiding af. In 2011 studeerde ze af aan het Conservatorium van Amsterdam bij Peter Stotijn. Ze volgde contrabasles bij Frank Coppieters, Miguel Meulders, Jan Verheye, Duncan Mc Tier, Peter Stotijn, Margaret Urquhart, Peter Leerdam, Dane Roberts, Dominic Seldis, Szymon Marciniak en Rick Stotijn.
Sinds 2010 is Lisa De Boos vast verbonden aan Het Kamerorkest en is ze vaste remplaçante bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en vervangt ze bij het Koninklijk Concertgebouworkest, de Filharmonie, het Symfonieorkest Vlaanderen, de Vlaamse Opera en Brussels Philharmonic.
Lisa De Boos houdt ook van oude muziek. Ze heeft een barokbas en een violone waarmee ze in projecten speelt. Ze is niet alleen thuis in klassieke muziek, maar volgt ook lessen jazz-contrabas en speelt regelmatig folk- en wereldmuziek.

Marie Hallynck (cello) debuteerde in 2000 in Carnegie Hall te New York en in de Berlijnse Philharmonie, waar zij onmiddellijk werd uitgenodigd voor het daaropvolgende seizoen. Ze begon haar studie cello in Doornik (B) en volgde daarna les in Parijs bij Reine Flachot. Ze studeerde verder aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, de Muziekkapel Koningin Elisabeth, bij Janos Starker in Bloomington en tenslotte bij Natalia Gutman in Stuttgart. Marie Hallynck treedt op met tal van orkesten in Europa en de Verenigde Staten. In kamermuziekverband speelt zij samen met gekende artiesten, onder andere met Vadim Repin, Martha Argerich, José van Dam, Cédric Tiberghien, Jean-Claude Vanden Eynden, Ronald Van Spaendonck, Ivry Gitlis, Gérard Caussé, het Ysaye Kwartet en Alexander Melnikov. Naast haar activiteiten als soliste, onderwijst Marie Hallynck cello aan het Brusselse conservatorium.
Ze bespeelt een instrument van de Venetiaanse bouwer Matteo Goffriller uit 1717. Website Marie Hallynck



CONCERTEN 2013

IL CLARISIO BRASS

Concert 2013.
Il Clarino Brass is ontstaan in de schoot van het gerenommeerde Emanonensemble. In dit ensemble worden de koperpartijen verzorgd door Steven Bossuyt (trompet), Simon Haspeslagh (hoorn) en Bruno Debusschere (trombone). Deze koperbezetting wordt geregeld aangevuld met Frankie Dekuyffer (trompet) en Bart Van Neyghem (tuba). Tijdens deze samenwerkingen ontstond het idee om een vast koperkwintet te vormen bestaande uit twee trompetten, hoorn, trombone en een tuba.
Il Clarino Brass kan ook uitgebreid worden tot een groot koperensemble, bestaande uit 4 trompetten, 2 hoorns, 3 trombones, tuba en 2 slagwerkers. Dit koperkwintet bestaat uit uitmuntende muzikanten en docenten die allen lid zijn van gerenommeerde ensembles en orkesten. Il Clarino Brass brengt toegankelijke muziek van renaissance, over barok naar hedendaagse composities met grote aandacht voor stijl en muzikaliteit. Website

CUARTETO BAIRES

Concert 2013.
Met Ville Hiltula (bandoneon), Sebastiaan van Delft (piano), Martijn van der Linden (viool) en Kay Sleking (contrabas/gitaar) wordt u getrakteerd op het ruime panorama van de Argentijnse tango. Het kwartet speelt verschillende de stijlen die zich in de loop van de geschiedenis hebben ontwikkeld. Naast traditionele stukken uit de Guardia Vieja (begintijd van de tango) spelen zij Tango Nuevo (o.a. Astor Piazzolla). Ook zult u de combinatie bandoneon en gitaar horen, waarmee naar een periode wordt verwezen waarin de gitaar nog een belangrijke begeleidende rol speelde. Website

Ville Hiltula studeerde bandoneón (2002-2006) in Nederland aan het Rotterdams Conservatorium. Hij heeft opgetreden in Europa, Japan en Argentinie met onder andere Roberto Alverez y su Color Tango, Alfredo Marcucci, Pablo Agri en de Zeeuwse popgroep BLØF. Hij speelde als solist in de tango opera Maria de Buenos Aires van Astor Piazzolla en met het Aurelia Saxophone Quartet en Carel Kraayenhof y su Sexteto Canyengue.
Sebastiaan van Delft (piano) voelde zich al op zeer jonge leeftijd aangetrokken tot het orgel. Hij kreeg zijn eerste orgel- en pianolessen van Evaristos Glassner, Jos van der Kooy en Leo van Doeselaar. Vanaf 1985 studeerde hij klassiek kerkorgel aan het conservatorium te Hilversum.
Sebastiaan is een veelzijdig musicus, die in zeer uiteenlopende stijlen actief is. Hij geeft orgelconcerten en treedt op als solist en ensemblespeler met onder andere de Peter Guidi Jazzmania Bigband. Met David Kweksilber en Michiel van Dijk vormt hij zijn eigen elektro-akoestische funkband Downbeat Syndrome. Vanaf 1999 is hij de vaste pianist van het Sexteto Canyengue.
Martijn van der Linden is een in tango gespecialiseerde violist. Momenteel is hij woonachtig in Buenos Aires waar de violist is van het succesvolle Orquesta Astillero, de voor tangomuziek belangrijkste vernieuwende band van deze tijd. Verder is hij viooldocent in de Escuela Orlando Goni en een veelgevraagd gastspeler. Hij was vele jaren de vaste violist van Sexteto Canyengue, Hij gaf les interpretatie Tango aan Codarts in Rotterdam en schreef muziek voor tangostrijkkwartet Recopado, alsmede het kwintet Racing Club Tango.
Kay Sleking (gitaar/contrabas) heeft een klassieke opleiding genoten en is zich vanaf begin jaren 90 gaan specialiseren in de Argentijnse tango. Sleking heeft een internationale staat van dienst en trad op met o.a. Alfredo Marcucci, Gustavo Beytelmann, Sandra Rumolino, Victor Villena en Coco Nelegatti). Naast concerteren arrangeerde hij de muziek voor o.a. de muziektheaterproductie Cafe Tango, diverse tango ensembles waaronder zijn gitaartrio Guitarras Tango en voor diverse zangers waaronder Juan Tajes, Marlous Lazal en Maria Jose Ortiz. In 2009 was hij muzikaal leider van de groots opgezette muziektheaterproductie Valle Tango. Sleking doceert aan de Hogeschool voor de kunsten te Rotterdam de vakgroep Argentijnse Tango van Codarts.

IL GARDELLINO

Concert 2013.
Al meer dan 20 jaar is het barokensemble Il Gardellino een vaste waarde in de wereld van de Oude Muziek. Met een grote dosis ervaring en klasse hebben de muzikanten van dit ensemble, onder leiding van Jan De Winne en Marcel Ponseele, al vele muzikale harten gestolen. Afhankelijk van het repertoire werkt il Gardellino in een wisselende bezetting, maar altijd treden zij met een top cast aan.

Marcel Ponseele studeerde hobo en kamermuziek aan de conservatoria van Brugge, Gent en Brussel. Daarna legde hij zich met brio toe op de barokhobo en was in 1981 laureaat van het internationale concours Musica Antiqua in Brugge. Sindsdien speelde hij in tal van gereputeerde barokorkesten mee, oa. La Petite Bande, The Amsterdam Baroque Orchestra en La Chapelle Royale. Hij vormt samen met dirigent Philippe Herreweghe de basis van L’Orchestre des Champs-Elysées en leidt zelf de Harmonie des Champs-Elysées.

Met Jan De Winne en Shalev Ad-El richtte hij in 1988 il Gardellino op, waarvan hij artistiek leider is. Marcel Ponseele geniet een stevige internationale reputatie als barokspecialist en wordt door talloze dirigenten als solist gevraagd. Hij heeft zowat alles uitgevoerd en opgenomen wat Bach, Vivaldi, Mozart en anderen ooit voor hobo hebben geschreven. Hij legt zich ook toe op kamermuziek. Samen met zijn broer Francis bouwt Ponseele ook zelf heel nauwgezet oude instrumenten na, die eveneens wereldwijd als referentie gelden. Marcel Ponseele was als docent hobo verbonden aan het CNSM de Paris, maar legt zich tegenwoordig liever toe op zijn ensemble. Wel geeft hij overal ter wereld masterclasses.

RASKIN & FLEISCHMANN

Concert 2013.

Philippe Raskin leert al op jonge leeftijd piano spelen bij Aleksandr Friedland, een Russisch orkestleider, Bernadette Malter en Loredana Clini. Op 16-jarige leeftijd, start hij zijn studie aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel in de klas van Jean-Claude Vanden Eynden. Datzelfde jaar behaalt hij zijn eerste graad. Na het behalen van zijn Masterdiploma wordt hij toegelaten in de “Escuela Superior de Música Reina Sofia" in Madrid waar hij van 2005 tot 2010 werkte met Dmitri Bashkirov en Claudio Martinez Mehner. Hij volgt ook enkele mastersclasses in het bijzonder bij Vincenzo Balzani, Leon Fleisher, Emanuel Krasovsky, Ralf Gothoni, Pascal Sigrist en Sergei Kouznetsov. In 2010 specialiseert Philippe zich aan het Conservatorium van Strasbourg bij Amy Lin. In 2012 begint hij met Leonel Morales te werken. In 2012 is hij Prijswinner aan de Concours International de piano de Lyon. Hij wint hetzelfde jaar de Concurso Internacional de piano de Madrid “Spanish Composers”. Philippe treedt solo op, met kamermuziek en als solist met orkest in België en in het buitenland. Sinds 2009 vormt Philippe Raskin met Johannes Fleischmann het duo Raskin & Fleischmann.

Johannes Fleischmann begint op 5-jarige leeftijd viool te spelen. De zoon van de befaamde zanglerares Margit Klaushofer, wordt zeer vroeg op de Wiener Universität für Musik toegelaten en werkt met Klaus Maetzi, Christian Altenburger, Andras Schiff, Erich Hoebarth, Rainer Honeck, Marianne Piketty en Mauricio Fuks. Johannes verzorgt wereldwijd solo recitals en kamermuziek. Hij treedt op als solist met de Wiener Philharmoniker, de Wiener Symphoniker, de Berliner Filharmoniker en de Wiener Staatsoper. Hij speelde in New York, Wenen, Parijs, Londen, Milaan, Tokyo. Hij begeleidde grote muzikanten zoals Placido Domingo, Yo Yo Ma en Rudolf Buchbinder. Johannes werkt graag mee aan originele projecten waar kunsten zich mengen. In 2008 wordt hij uitgenodigd als Konzertmeister of India, onder de leiding van Johannes Wildner, voor de productie van Madame Butterfly en verzorgde concerten in Mumbai. In 2009 speelt hij glansrijk het concerto voor viool en orkest van Brahms in de grote Zaal van het Konzerthaus Wien. In 2009 vormt Johannes Fleischmann met Philippe Raskin een duo. Zij spelen over de hele wereld en deden in 2011 een tournee in Zuid-Afrika.

MATHIEU VAN BELLEN

Concert 2013/ Concert 2009.
Zeeuws-Vlaming Mathieu van Bellen (viool) vertolkt kamermuziek uit de romantiek en 20ste eeuw samen met zijn collega’s uit Engeland.
Mathieu speelde al viool toen hij vier jaar was. Hij kreeg eerst les van Nienke Schepman en daarna aan de Academie voor Woord, Muziek en Dans in Sint Niklaas van Nico Baltussen. Hij won op jeugdige leeftijd vele prijzen waaronder de Jong Tenuto en de Prinses Christina prijs.
Door een studietoelage van het VandenEnde Foundation kon hij studeren aan de Chetham’s School in Manchester bij Jan Repko, de Royal College of Music, London met Itzhak Rashkovsky en de Hochschule für Musik, Berlin, met Ulf Wallin. Hij deed masterclasses met Ida Haendel, Shlomo Mintz, Pinchas Zukerman, Maxim Vengerov en Bernard Greenhouse.

Hij concerteert regelmatig in verschillende Europese landen met gerenommeerde orkesten en dirigenten. Hij volgde vele masterclasses o.a. bij Maxim Vengerov, Herman Krebbers en Graham Oppenheimer.
In Chetham kreeg Mathieu de kans om zijn carrière als kamermuziekmusicus te ontwikkelen. Hij speelde in vele kamermuziekensembles en oogstte succes met zijn strijkkwintet en -kwartet. Hij speelt op een viool gemaakt door Alessandro Gagliano. Website.

MATHIAS HALVERSEN


Concert 2013.

Mathias Halvorsen (piano) werd geboren in 1988 in Haugesund, Noorwegen. Op 14-jarige leeftijd maakte hij zijn debuut met een uitvoering van Mendelssohns pianoconcert nr.1 met het Nord Rogaland Symphony Orchestra. Halvorsen was tot de zomer van 2010 een leerling van Prof. Jiri Hlinka op het Barratt-Due Musikk Institutt.
In 2008 richtte hij het eerste Podium Festival in Haugesund op samen met fluitist Guro Pettersen. Halvorsen geeft uitvoeringen op talloze festivals, zoals Festspillene i Hardanger, København Kammermusikkfestival, Festspillene i Bergen en festivals in Duitsland, IJsland en Groot-Brittannië. Hij trad op met Sjostakovitsj's Piano concerto no. 1 samen met Tine ding Helseth in een serie concerten in onder andere Oslo Konserthus en St. Johns Smith Square in London.
Kort geleden maakte hij kennis met de muziek van de onbekende Noorse componist Halfdan Cleve en voerde zijn Piano Concerto no.5 uit met het Lithuanian State Symphony Orchestra.
Halvorsen studeert momenteel in Leipzig bij Prof. Gerald Fauth.

CAMENAE COLLECTIVE

Concert 2013.
Het Camenae Collective is een ensemble voor kamermuziek vaak in combinatie met andere kunstvormen en media. Het Camenae Collective is in 2005 opgericht door Tiziana Pintus. Het is een muziekensemble met een variërende bezetting: voor elke specifieke uitvoering doen we een beroep op getalenteerde musici die zich aan ons verbonden hebben.


Marije Nie is muzikant met haar voeten: een dansende percussionist. Haar tap is een intense symbiose van muziek en dans. Het ritme dicteert de beweging en de beweging bepaalt het geluid.
Marije is thuis in veel verschillende soorten muziek: jazz, geïmproviseerde muziek, wereldmuziek, (hedendaags) klassieke muziek, experimentele electronica en dance.
Zij heeft een grote liefde voor improvisatie en het experiment en is altijd op zoek naar nieuwe vormen en combinaties. In 2007 won zij de Jur Naessens Muziekprijs voor vernieuwing in de muziek.
Video




Tiziana Pintus is violiste, artistiek leider en drijvende kracht achter het Camenae Project en het Camenae Collective. Ze studeerde viool aan het Conservatorio Giuseppe Verdi in Milaan en behaalde zij haar solistendiploma aan het Utrechts Conservatorium. Haar muzikale leermeesters waren onder anderen Yehudi Menuhin, Igor Oistrach, Boris Belkin, Victor Liberman en Herman Krebbers. De adviezen en het spel van violist Philippe Hirschhorn hebben haar echter het meest beïnvloed. Tiziana gaf met verschillende kamermuziekgezelschappen vele concerten in Europa (o.a. in Amsterdam en Wenen), het Midden-Oosten en de Verenigde Staten. Zij was soliste en concertmeester bij verschillende orkesten en ensembles, en werkte met musici zoals Viktoria Mullova, Igor Oistrach en Franco Petracchi. Ook speelde zij met gerenommeerde gezelschappen en orkesten: o.a. de Amsterdamse Bach Solisten, Koninklijk Concertgebouw Orkest, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Ives Ensemble, Combattimento Consort Amsterdam en Amsterdam Sinfonietta. Daarnaast is Tiziana solovioliste van het Schreck Ensemble en gastvioliste bij onder meer het Residentie Orkest, het Asko/Schönberg ensemble en het Nederlands Blazers ensemble. Website

Dorian Cooke studeerde fagot aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Daarnaast volgde ze masterclasses. Ze vervolgde haar studie in Berlijn aan de Hochschule für Musik. Dorian was eerste fagottiste van het Orkest van het Oosten en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Vanaf 1 januari 2000 is zij eerste fagottiste bij het Residentie Orkest. Naast het musiceren in het orkest speelt Dorian Cooke graag in kamermuziekverband. Sinds 1998 is zij lid van het Nederlands Blazers Ensemble. Ook speelt zij bij het hedendaagse ensemble Nieuw Amsterdams Peil. Een aantal componisten, onder wie Frigyes Hidas, Theodor Burkali, Stephen Melillo, Vincente Moncho en Harrie Janssen, schreven composities voor haar. Sinds 2012 geeft Dorian les aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. “Voor mij is muziek maken van levensbelang. Dankzij het spelen kan ik me op een manier uiten die voor mij eigenlijk nergens mee te vergelijken is. Muziek kan troosten, inspireren en zoveel vreugde geven. Het samen een project aangaan en het tot iets moois maken, het communiceren met elkaar en met het publiek, dat is waar het mij om gaat. Ik speel op een Heckel uit 2001 en een klassieke fagot, ( kopie Grenzer gebouwd door Peter de Koningh)."

Marieke Stordiau studeerde fagot aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Van 1984 tot 2001 was zij als fagottist werkzaam bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Ook vormde zij jarenlang een duo met pianist/componist Marjolein Bakker. Diverse componisten hebben werken aan hen opgedragen. Sinds 1992 maakt zij deel uit van het Nederlands Blazers Ensemble. In 2002 richtte Marieke Stordiau de ‘Stichting De Luie Vrouw’ op. Hiermee initieert zij voorstellingen waarin sprookjes uit steeds verschillende culturen een hoofdrol spelen.
In verschillende kamermuziekbezettingen en in samenwerking met de componist en de verteller ontstaan ‘vertel’-concerten voor jong en oud. Sinds 2007 maakt Marieke deel uit van het Hexagon Ensemble.
“Muziek maken is het mooiste wat er is. Ik bespeel een Contra Forte (Wolf) en een Heckel uit 2002 en een klassieke fagot (kopie Grenzer gebouwd door Peter de Koningh)”

ROMINA LISCHKA en SOFIE VANDEN EYNDE

Concert 2013.

De Oostenrijkse gambiste Romina Lischka maakte kennis met de viola da gamba toen ze dertien was. Aangetrokken tot de Oude Muziek nam ze gambalessen en volgde meestercursussen. Ze zette haar studies voort aan de Schola Cantorum Basiliensis in Basel, Zwisterland. In 2008 behaalde ze een Meestergraad met grote onderscheiding aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, waar ze studeerde bij Philippe Pierlot.

Naast haar concertactiviteiten als gambiste, studeerde Romina nog Noord-Indische zang (Dhrupad) aan de afdeling Wereldmuziek van het Conservatorium van Rotterdam (Bachelor 2010) en in India met Ustad Fariduddin Dagar en Uday Bhawalkar.

Sofie Vanden Eynde begon op negen jarige leeftijd gitaar te spelen. Haar sterke interesse in de muziek van de renaissance en de barok deed haar beslissen om definitief over te schakelen op de luit en de theorbe. In 2002 behaalde Sofie haar Meesterdiploma aan het conservatorium van Gent, waar ze studeerde bij Philippe Malfeyt. Ze zette haar studie voort aan het befaamde instituut voor Oude Muziek Schola Cantorum Basiliensis" in Zwitserland. Sofie verwierf een internationale reputatie als specialiste in historische tokkelsinstrumenten.

Ze verleende haar medewerking aan verscheidene operaprojecten. Met het ensemble "le Jardin Secret" won ze de eerste Prijs en de Publieksprijs op de Early Music Network Young Artist's Competition in York. Met de sopraan Rebecca Ockenden verdiept ze zich in het rijke repertoire van de lutesongs. Verder treedt ze op met Le Tendre Amour, The Queen's Consort (Sophie Gent), Encantar, en in duo met Romina Lischka.

REVUE BLANCHE

Concert 2013/ Concert 2010.
Lore Binon - sopraan, Kris Hellemans - altviool, Caroline Peeters - fluit, Anouk Sturtewagen - harp.

Het ensemble Revue Blanche ontleent zijn naam aan een gelijknamig literair en artistiek tijdschrift dat opgericht werd aan het einde van de 19de eeuw door toonaangevende politici en socialisten, maar vooral ook kunstenaars zoals Debussy, Proust en de Toulouse-Lautrec.

Revue Blanche stelt zich tot doel de wereld van de instrumentale kamermuziek en vocale repertoire samen te brengen en de grenzen ervan af te tasten of zelfs te doorbreken.
Het maken van eigen arrangementen resulteert niet alleen in een optimaal gebruik van de bezetting en de deelcombinaties, maar ook in een verrassend en uitgesproken profiel. Website



CONCERTEN 2012

ARGANDI PIANOTRIO

Concert 2012.
Blanca Arbelaez (viool), Greet Gils (cello) en Andrew Wise (piano), drie ervaren musici, die elkaar reeds lang muzikaal kennen, besluiten hun gezamenlijke passie en enthousiasme voor het brede repertoire van deze klassieke samenstelling vorm te geven. Het Argandi pianotrio debuteerde in 2002.
Blanca Stella Arbelaez werd geboren in Armenia, Colombia in een muzikaal gezin. Haar eerste muzieklessen kreeg ze van haar vader, leraar aan het conservatorium van Cartago (Valle, Colombia). In 1977 begon Blanca vioollessen te volgen bij vooraanstaande Latijns-Amerikaanse violisten. Van 1980 tot 1986 speelde ze in het Orquesta Filarmonica de Bogotá. Als soliste trad ze op in de beste zalen van het land. Ze ging met diverse internationale jeugdorkesten mee op concertreizen naar Korea, Japan, Canada, Venezuela, Duitsland, Polen en Frankrijk. Van 1986 tot 1990 zette ze haar opleiding voort in Rusland. vanaf 1990 zette zij haar studies voort in België. Sinds 1992 is Blanca Arbelaez tweede soliste in het symfonisch orkest van de Vlaamse Opera. Sinds 1993 vormt ze samen met haar echtgenoot, de cellist Ilia Laporev, het duo Divertimento.
Greet Gils studeerde aan de conservatoria van Brussel en Gent. Zij nam deel aan stages met het Wereld Jeugkorkest in Japan, Korea, Engeland en Zwitserland o.l.v. Mario Venzago en Serge Baudo. Greet was verbonden aan het Antwerps Filharmonisch Orkest en het Nationaal Orkest van Belgie en plaatsvervangend eerste solist in het Victoria Symphonie Orchestra in Canada. Momenteel is ze werkzaam in het orkest van de Vlaamse Opera, lid van het Argandi pianotrio, van het strijkkwartet Coll’Arco en van het ensemble Octocelli. Zij verleent ook regelmatig haar medewerking aan diverse kamerorkesten en kamermuziekprojecten.
Andrew Wise studeerde musicologie aan de universiteit van Cambridge en piano en directie aan de Royal Academy of Music te Londen. Hij was als pianist en later ook als koorleider verbonden aan de operahuizen van Amsterdam, Brussel, Antwerpen en Kopenhagen en aan de nationale reisopera in Nederland. Hij is chefdirigent geweest van de Hoofstad Operette, Amsterdam. Momenteel is hij als free-lance dirigent, pianist en componist werkzaam vooral in België en Nederland. Andrew is dirigent van Cantabile-Gent en pianist van het internationaal vocaalconcours Den Bosch. Als pianosolist speelt hij samen met het Valerius ensemble en met het Pythagoras trio. Andrew Wise is tevens als gastdocent verbonden aan het conservatorium van Antwerpen. Website

AMICI DELLA MUSICA

Concert 2012.
Het strijkkwartet Amici della Musica is ontstaan in 2005 uit het gelijknamig kamerorkest en werd opgericht door violist Jo Vercruysse. Het is een collectief van hoogbegaafde musici die allen dezelfde passie delen: liefde voor de muziek en samen onder vrienden muziek tot leven brengen op een hoog niveau.
Naast hun uitgebreide orkestervaring opteren zij ervoor om deze uiterst pure vorm van het kwartetspel verder te beoefenen. Naast hun uitgebreide orkestervaring opteren zij ervoor om deze uiterst pure vorm van het kwartetspel verder te beoefenen. Zij verzorgden reeds tal van concerten en evenementen en werken ook regelmatig samen met grote solisten zoals Eliane Rodrigues (piano) en Martine Reyners (sopraan).
Het strijkkwartet ‘Amici della Musica’ beschikt over een uitgebreid repertoire voor diverse aangelegenheden. Ze vertolken naast ernstige en populaire klassieke muziek ook minder bekende pareltjes uit de kwartetliteratuur, alsook hedendaagse en lichte muziek.

Jo Vercruysse behaalde verschillende prijzen als trompettist en violist, maar uiteindelijk besloot hij zich uitsluitend toe te leggen op het vioolspel. Na zijn studies aan het Koninklijk Muziekconservatorium Brussel nam hij de functie van eerste viool-solo op zich bij het wereldvermaarde I Fiamminghi, waar hij 12 jaar lang ervaring opdeed. Vanaf 2000 was hij er concertmeester. In 2001 werd Jo concertmeester bij het Symfonieorkest Vlaanderen, een functie die hij vandaag nog steeds vervult. Vanaf 2002 wordt hij eveneens als concertmeester geëngageerd bij het kamerorkest Prima La Musica.Hij is sinds enkele seizoenen ook concertmeester van het Orkest der Lage Landen.
Arman Simonian begon op 4-jarige leeftijd muziek te studeren. In 2002 gradueerde hij er aan het Conservatorium P. I. Tchaikovsky in Moskou en werd onmiddellijk aanvaard als één van de jongste violisten ooit in het Nationaal Radio Orkest van Rusland o.l.v. S. Skripka. Hij trad op als solist met onder andere het Staatsorkest van Moskou, het Amadeus Chamber Orchestra en het Cantilena Kamerorkest. Hij speelt thans in het Symfonieorkest van Vlaanderen en in het Spirale Piano Trio. Hij geeft les aan de Jeugdacademie in Dworp en aan de Europese School in Brussel, waar hij ook het orkest leidt. Arman is tevens orkestleider van het Akasha Chamber Orchestra, en van het Rode Pompensemble.
Marc Claes studeerde aan het Lemmensinstituut te Leuven , waar hij de laureaatsdiploma’s altviool en kamermuziek behaalde, het hoger diploma altviool en nadien het diploma master in de muziek. Als leraar altviool en kamermuziek is hij verbonden aan de academie van Heist op den Berg, het conservatorium te Leuven en de kunsthumaniora te Brussel, waar hij ook samen met Tijl Verhaeghe het orkest dirigeert. Later specialiseerde hij zich in de uitvoeringspraktijk op authentieke instrumenten en maakt hij deel uit van ‘Il Fondamento’ o.l.v. Paul Dombrecht en van ‘Les Agrémens’ o.l.v. Guy van Waas.
Wouter Vercruysse behaalde het diploma Master of Music aan het Koninklijk Conservatorium Gent, volgde masterclasses cello en kamermuziek. Als solist en chambrist bracht hij concerten in ’s werelds prestigieuze zalen: Carnegie Hall New York, Shanghai Oriental Arts Center, Cité de la Musique Parijs, Muziekgebouw aan ’t IJ Amsterdam en Bozar Brussel. Wouter concerteert voornamelijk in Vlaanderen als stichtend lid van de ensembles Helix Duo, Kinsa Trio en Nightbird Trio. Daarnaast is hij enthousiast lid van het Symfonieorkest Vlaanderen en gedreven leraar aan de muziekacademie van Lebbeke. Zijn debuutalbum Nightbird werd genomineerd voor de JPF Music Awards in de VS. In 2012 neemt hij zijn tweede plaat op, met eigen werk, getiteld Folies de Flandre.

YANNICK, JONATHAN, NICOLAS EN SAMUEL VAN DE VELDE

Concert 2012.
Yannick Van de Velde werd in 1990 geboren in Antwerpen en raakte al zeer snel gefascineerd door de muziek.
In 2000 won hij meteen zijn eerste wedstrijd, ‘Jong-Tenuto’. Daarna ging hij studeren en volgde masterclasses.
Yannick Van de Velde nam succesvol deel aan verschillende nationale en internationale wedstrijden. Hij speelde concerto’s van Mozart, Beethoven, Grieg, Schumann, Chopin, Liszt, Tchaikovsky, Shostakovich, Ravel en Rachmaninoff.
Yannick trad op in België, Nederland, Frankrijk, Spanje, Italië, Zwitserland, Portugal, Duitsland, Oostenrijk. Hij werd uitgenodigd als Belgisch vertegenwoordiger op het Harmos Festival in Portugal. Verder speelde hij in 2006 (het Mozartjaar) het soloconcerto nr. 20 en het concerto nr. 19 voor 2 piano’s. In 2008 verscheen er een documentaire ‘Land of Speed’ in de Vlaamse cinema in opdracht van de Vlaamse Regering. Yannick legde hierbij het verband uit tussen muziek en sport, naar aanleiding van de Olympische Spelen in Peking. In 2005, 2006 en 2007 werd Yannick geselecteerd om deel te nemen aan Musica Mundi, een festival met muzikanten van over de hele wereld. Hij volgde er masterclasses en concerteerde in o.a. het Concert Noble en Studio 4 van Flagey. Yannick speelt zeer veel kamermuziek, vaak samen met zijn broers Samuel en Nicholas, en is ook componist. Onder meer zijn pianotrio voor fluit, cello en piano, en ‘Sona’ voor piano solo vielen in de prijzen.
Nicholas van de Velde (1994) kreeg op 5 jarige leeftijd pianoles van zijn vader, leraar aan de Muziekacademie te Sint-Niklaas. Op 9-jarige leeftijd werd hij toegelaten tot de Koningin Elisabeth Muziekkapel, waar hij ook nu nog studeert. Op 10-jarige leeftijd trad hij op als solist op het Koninklijk Paleis te Brussel. Nicholas verzorgde concerten in onder andere Het Paleis voor Schone Kunsten, De Munt en De Singel te België. Nicholas vertegenwoordigde België op het internationale Steinwayfestival te Hamburg (D). In Frankrijk was hij te gast op het prestigieuse festival van Vexin.
Samuel van de Velde (1998) speelt piano vanaf zijn 6e jaar, ook onder begeleiding van zijn vader. Hij werd op 11-jarige leeftijd toegelaten tot voornoemde Koningin Elisabeth Muziekkapel. Al spoedig bleek een meer dan gemiddelde begaafdheid en Samuel behaalde enkele mooie resultaten op verschillende wedstrijden. Zo werd hij 1ste laureaat van Cantabile, Jonge Solisten aan Zee, Cavatine te Namen (B). Onlangs nog werd hij voor de tweede maal 1ste laureaat in de middelbare graad van Cantabile.
Jonathan van de Velde (1990) begon op 5-jarige leeftijd viool te spelen. Met 13 jaar werd hij toegelaten tot het conservatorium van Antwerpen, waar hij nog studeert. Jonathan werd hij 1ste laureaat van de Internationale Cellowedstrijd van Sint-Pieters-Woluwe, laureaat van Jong-Tenuto, 2e laureaat van Jonge Solisten aan Zee, 3e laureaat van Rotary Breughel en tweemaal eerste laureaat van de wedstrijd Dexia Classics, respectievelijk als solist en in kamermuziekverband met zijn broer. In 2011 werd hij halve finalist van het ‘Internationaler Musikwettbewerb für die Jugend’ in Oldenburg. In 2010 was hij één van de 2 cellisten wereldwijd die geselecteerd waren om deel te nemen aan het eerste ‘Cremona Archi X’ festival. Website.

LE QUATUOR PARISIEN

Concert 2012.
Barokensemble Le Quatuor Parisien werd begin 2011 opgericht door de Belgische klavecinist Korneel Bernolet. Na een aantal concerten ontstond het idee om het kamermuziekrepertoire in het barokke en vroeg-klassieke Europa te herontdekken, met een voorliefde voor de verlichte muziek uit het 18e-eeuwse Frankrijk en Duitsland.

In zijn basisbezetting (Sien Huybrechts - traverso, Marcin Lasia -barokviool, Ronan Kernoa -viola da gamba en barokcello, Korneel Bernolet - klavecimbel) brengt het ensemble hulde aan de prachtige Quatuor-muziek, waarin elk instrument een evenwaardige partij voor zijn rekening neemt. Daarnaast worden de in de vergetelheid geraakte werken voor obligaat klavecimbel, met begeleiding van één of meerdere instrumenten, in ere hersteld.

Le Quatuor Parisien wil zich geenszins beperken tot genoemde kwartetvorm. Afhankelijk van het programma kan de bezetting worden aangepast of uitgebreid om andere muzikale oorden te verkennen.

ROSETTA ENSEMBLE

Concert 2012.
De uitvoerenden zijn bijzonder in het oog springende musici, uitgenodigd om deel uit te maken van het ensemble. De kern van het ensemble bestaat uit zang, viool en gitaar met een klassiek repertoire dat speciaal gearrangeerd is voor dit gezelschap.
Mikhail Bezverkhni, met reeds een lange en succesvolle carrière als solo-violist, speelt hierbij een voorname rol door zowel de viool als de altviool te bespelen.
Het gitaristische deel wordt ingevuld door de Duitse gitarist Michael Benedik, zeer thuis en bedreven in het Spaanse repertoire.
De zang, tenslotte, wordt vertolkt door de sopraan Mirjam Wesselink de Barrientos, die met haar stem en inspiratie elk stuk tot vervoering weet te brengen. Hun repertoire omvat werk van de volgende componisten:
Pauline Viardot, Manuel García, De Sarasate, Paganini, Mercadante, Cherubini, Cimarosa, Mozart, Beethoven, Giuliani, Carulli en Tarrega. Website

HAYTHAM SAFIA QU4RTET

Concert 2012.
Haytham Safia (1980) komt uit Kafr Yasif, Israel. Zijn passie voor de U'd begint al op jonge leeftijd.
In 2001 maakt hij zijn debuut in Nederland met een ensemble dat het moderne dansgezelschap Galili Dance begeleidt. Samen met dit gezelschap toert hij door Europa.
In 2002 studeert hij Cum Laude af aan de Academy of Music and Dance in Jerusalem. Haytham Safia is een klassiek Arabisch geschoolde musicus, maar zijn muziek en composities zijn beïnvloed door andere muziekstijlen, zoals klassiek, Balkan, blues en jazz.
Meerdere malen speelt hij als solist met Holland Symfonia in het Concertgebouw te Amsterdam. Haytham werd in 2005 uitgenodigd om op het prestigieuze Prinsengrachtfestival en in het Muziekgebouw aan 't IJ te spelen.

De U'd is een peervormig instrument, een luit met een korte hals en is iets kleiner dan de gitaar. De Arabieren noemen het de U'd, wat hout betekent en het is het belangrijkste muziekinstrument in het Midden Oosten. Men spreekt zelfs van de 'koningin van de instrumenten'. Website

METAXIS

Concert 2012.
Het Metaxis Pianoduo werd in 2010 opgericht door Bieke Afschrift en Katelijne Burie. Zij vonden elkaar in hun liefde voor kamermuziek en besloten om hun passie voor muziek te bundelen in een pianoduo.
Op zoek naar een symbiose tussen de muzikale belevingswereld van twee pianisten en zich bewust van de intensiteit en de kracht die kan uitgaan van twee musici die één instrument bespelen, hebben zij vol overtuiging gekozen voor het vierhandig repertoire.
Hun jeugdig enthousiasme en hun ervaring als doorwinterde uitvoerders zetten zij steeds weer in opdat de schoonheid van de muziek zich zou kunnen tonen in en doorheen hun spel. Website

PLUTÔT VÉNUS


Concert 2012.
Het duo Plutôt Vénus, bestaande uit Dick van der Harst (gitaar/bandoneón) en Els Van Laethem (mezzo sopraan), brengt ragfijn gearrangeerde muziek van alle tijden en alle planeten, (van middeleeuwse muziek tot Jimi Hendrix en van Pluto tot Venus), waaronder ook eigen composities. Het duo heeft echter een voorkeur voor de muziek afkomstig van Venus, de zusterplaneet van de aarde, het juweel van de lucht, ook de avondster genoemd die symbool staat voor de liefde, schoonheid en harmonie. Ondanks deze voorkeur durft het duo zich ook te begeven naar andere planeten als Pluto, de intense, niets ontziende (dwerg)planeet van de onzichtbare grote krachten, transformatie en wedergeboorte.