PROGRAMMA 2019

Woensdag 10 juli, 20.00 uur.
N. H. kerk, Dorpstraat 25, 4504 AE Nieuwvliet. TRIO NEBULA.


Trio Nebula
wordt gevormd door:

Mervyn Groot (1989) - slagwerk (l), voltooide zijn Master Klassiek Slagwerk aan het Conservatorium van Amsterdam in 2013. In 2014/15 volgde hij een tweede Master aan de HfMDK in Frankfurt am Main (D) in de richting Moderne Muziek. In September 2017 begon hij een doctorale studie, genaamd Artist Diploma, met zijn project Body Talesaan aan het CNSMD in Lyon, Frankrijk. Mervyn Groot is lid van Trio Nebula, het TenToon Ensemble in Nederland en het Ensemble Tempus Konnex in Leipzig (D). Hij heeft deelgenomen aan een aantal academies, zoals de Ligeti Academy, de Internationale Ensemble Modern Academy en het Atlas Ensemble. Mervyn deed mee in projecten van het ASKO|Schönberg Ensemble, het Ensemble Modern, Slagwerk den Haag en het Orkest van de 18e Eeuw.

Monica Schmidt Andersen (1988) - blokfluit (m), is In 2007 toegelaten tot de Academie voor Muziek en Dramatische Kunsten (ADMA) in het zuiden van Denemarken bij Nikolaj Ronimus. Ze heeft haar Bachelor in 2010 afgerond en is haar Master begonnen als uitwisselingsstudente aan het conservatorium van Stockholm (KMH), bij Dan Laurin. Ze haalde haar Master diploma aan het ADMA in Juni 2013. Monica heeft masterclasses gehad van o.a. Gerd Lünebürger (DE), Kees Broeke (NL), Peter Holtslag (DE) og Paul Leenhouts (NL/USA) en deelgenomen aan zomercursussen in Noorwegen en de VS. Monica werkt als freelancer en is actief in de kamermuziek. Ze houdt ervan om te experimenteren en speelt repertoire van oude muziek tot aan hedendaagse muziek en volksmuziek. Ze speelt bij de ensembles Trio Nebula en Ensemble Claire.

Els van der Weij (1987) - saxofoon (r), heeft in 2012 haar diploma Bachelor of Music behaald aan het conservatorium van Utrecht, waar ze bij Johan van der Linden klassiek saxofoon heeft gestudeerd. Els is in september 2012 meteen verder gegaan met een Master of Music, ook bij Johan van der Linden in Utrecht. Dit diploma heeft ze in maart 2015 mogen ontvangen, met zeer goed resultaat. Ze heeft masterclasses gevolgd van veel internationaal gerenommeerde saxofonisten, waaronder Vincent David, Arno Bornkamp en Johannes Thorell. Van 2013 tot en met 2015 heeft Els in het jongNBE gespeeld. Ze is remplacant bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest.
In 2016 heeft Els een baritonaxofoon aan kunnen schaffen dankzij giften van het Prins Bernhard Cultuurfonds en Stichting Eigen Muziekinstrument.
Ze is als saxofoniste momenteel o.a. actief in haar Trio Nebula (blokfluit, saxofoon en slagwerk), het Merwede Trio (harp, fluit, saxofoon) en het Artex Quartet (saxofoonkwartet).

PROGRAMMA

Approach - Rasmus Zwicki
Mirage - Luc Houtkamp
Nocturne - Søren Monrad
Fata Morgana - Mauro Godoy Villalobos
Return - Rasmus Zwick

Meer informatie onder 'MUSICI'

Woensdag 17 juli, 20.00 uur.
N. H. kerk, Prinsestraat 17, 4506 AG Cadzand. TENGO EL TANGO.


Rein de Vos (bandoneon) speelt intussen vijfentwintig jaar accordeon en heeft zich ontplooid tot een veelzijdige muzikale duizendpoot. Hij is autodidact op de bandoneon. Zijn hartstocht ligt bij de jazz van eigen en Amerikaanse bodem, de heerlijk draaiende Franse musette en chanson, het Nederlandstalige volkse lied maar niet in het minst bij de passionele Argentijnse tango.
Ruzana Tsymbalova (viool) voltooide haar klassieke training in Rusland in 1994 Cum Laude. Ze studeerde in 2007 af voor haar bachelor studie op het conservatorium in Rotterdam en heeft er van 2015 tot 2019 als docent viool tango-les gegeven. Ze treedt op met o.a. OTRA, trio Kaleidoskop en tango kwintet Locoslindos. Ruzana gelooft dat muziek en het delen daarvan mensen samenbrengt.
Anke Steenbeke (piano) studeerde in 2007 af op het conservatorium in Gent. Ze blijkt naast de klassieke pianomuziek ook geïnspireerd te worden door het karakter van de Argentijnse tangomuziek. Anke studeert in 2014 met glans af aan de Argentijnse tango-afdeling van het Rotterdamse conservatorium.

PROGRAMMA

Tomo y obligo - C. Gardel
La ùltima curda - A. Troilo
Danzarin- A. Troilo
El choco - A. Villoldo
Pedacito de cielo - E. Francini/H. Stamponi
Por una cabeza - C. Gardel
Milo,ga del Angel - A. Piazzolla
Libertango - A. Piazzolla

PAUZE

Racconto - C. Garcia
Desde el Alma - R. Melo
Contame una historia - E. Blàzquez
Vuelvo al sur - A. Piazzolla
Nostalgias - J. C. Cobiàn
Laluz de un fosforo - A.S. Villanueva
Zum - A. Piazzolla arr. O. Pugliese
Azabache

Meer informatie onder 'MUSICI'

Woensdag 24 juli, 20.00 uur.
Kerk Doopsgezinde Gemeente, Weststraat 37, 4527 BR Aardenburg. DUO BILITIS.


Duo Bilitis

Eva Tebbe
(harp) en Ekaterina Levental (harp & mezzo-sopraan).
Naast hun passie voor hetzelfde instrument delen de harpistes Eva Tebbe en Ekaterina Levental ook dezelfde muzikale mentaliteit: graag zoeken ze het avontuur buiten de gebaande paden. De dubbelrol van Ekaterina Levental geeft dit duo een unieke positie binnen het kamermuziekaanbod in binnen- en buitenland.

Over het programma:
humor, lyriek en volksmuziekelementen verbinden de tijdgenoten Benjamin Britten en Sergei Prokofiev.
Een programma vol sprookjesachtige vertellingen en vrolijke dansante thema’s over de universele kracht van de liefde: de liefde van Romeo en Juliette, liefde ongrijpbaar als een zwaluw, liefde pril als een vroege midzomerochtend en natuurlijk de liefde van Eva en Ekaterina voor deze muziek.


PROGRAMMA

Sergei Prokofiev (1891-1953) - Romeo et Juliette, suite pour deux harpes d’après le ballet op. 64.
(arr. A. Ancelle pour deux pianos. Adapt. Pour deux harpes Duo Bilitis)
-Introduction...........................................
-Scène.....................................................
-Jeux de Masques..................................
......................................................-Les Montaigus et les Capulets Romeo et Juliette avant la séperation

Benjamin Britten (1913-1976) - A Birthday Hansel op. 92 for voice and harp

PAUZE

Sergei Prokofiev (1891-1953) - Gavotte op. 12 for harp duo
.................................................. - Gavotte op. 25 for harp duo
...........................................................................................- The Chatterbox for voice and harp (arr. Eva Tebbe)

Benjamin Britten (1913-1976) - Interlude uit A Ceremony of Carols for harp solo

Benjamin Britten (1913-1976) - Uit ‘Eight folksong arrangements for voice and harp’
-Lord! I married me a wife She's like the swallow
-Lemady...................................................................
-Bonny at morn........................................................
-David of the White Rock Bird Scarer's Song........


Duo Bilitis: making-of CD recording Rêveries de Bilitis, music by Claude Debussy

Meer informatie onder 'MUSICI'

Woensdag 31 juli, 20.00 uur.
Grote Kerk Groede, Markt 1, 4503 AH Groede. MAHLER PIANO DUO.


Mahler Piano Duo
bestaat uit Pieter Dhoore (l) en Laurent Beeckmans (r).
Beiden behaalden het diploma ‘Meester in de muziek’ aan het Koninklijk Brussels Conservatorium.
Wat hen samenbracht, is een gedeelde passie voor het symfonische repertoire van de grote Oostenrijkse symfonicus Gustav Mahler (1860-1911). Het Mahler Piano Duo werd opgericht in 2010. Hun hoofdbedoeling is om de talrijke bestaande transcripties van symfonische werken voor vierhandig piano te doen herleven.
Het duo stelt aan het publiek een originele aanpak van het symfonische repertoire voor, dat vanwege een verfrissende intimiteit dichter bij de kamermuziek komt te staan. Daarbinnen streeft het duo naar een maximale pianistische klankrijkdom.


PROGRAMMA

Frank Bridge (1879-1941) - The Sea (bewerkt door Laurent Beeckmans)

Richard Georg Strauss (1864-1949) - Till Eulenspiegels Lustige Streiche, opus 28 (bewerkt door Otto Singer)

Ottorino Respighi (1879-1936) - Fontane di Roma (bewerkt door Laurent Beeckmans)

PAUZE

Igor Stravinsky (1882-1971) - Le Sacre du Printemps (bewerkt door Pieter Dhoore en Laurent Beeckmans)



Meer informatie onder 'MUSICI'

Woensdag 7 augustus, 20.00 uur.
’t Kerkje, Molenstraat 58, 4508 AG Waterlandkerkje. SARAH VAN MOL en BARTH RODYNS.


Sarah Van Mol (sopraan)

Deze Belgische sopraan groeide op in een warm nest vol muziek. Opa bouwde zelf allerhande instrumenten en de kleinkinderen gaven daar onvergetelijke concertjes op. Sarah zelf studeerde piano en orgel en ontdekte daaruit haar liefde voor het zingen.
In juni 2001 voltooide zij haar meesteropleiding zang aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van Antwerpen in de klas van Bernadette Degelin. Masterclasses volgde ze oa bij Robert Alderson, Susan Roper, Guy de Mey en Gidon Saks. Momenteel wordt ze verder gecoacht door Diane Forlano.
Ze is een graag geziene gast bij opvoeringen van The Messiah van Händel, het Stabat Mater van Pergolesi, de Johannes-Passion, Matthäus-Passion en het Weihnachts-oratorium van Bach.
Verder zong ze onder meer het Requiem van Brahms, Fauré en Vic Nees, het Stabat Mater van Scarlatti en Dvořák, allerhande missen van Mozart en de rol van Juliette in de operette Der Graf von Luxemburg van F. Léhar.
Bij het ensemble Euterpe Baroque Consort, waar zij vaste soliste is, kan ze zich uitleven in werken van Monteverdi, Carissimi en tijdgenoten.

Als ensemblezangeres is Sarah vast verbonden aan het Vlaams Radiokoor en zingt ze regelmatig bij Collegium Vocale Gent, De Nederlandse Bachvereniging, Gli Angeli Genève, Cappella Mariana Praag, La Chapelle Harmonique Paris, BachPlus, Currende, Psallentes, Utopia, Encantar en Oltremontano.
Bo Holten schreef de sopraansolo in zijn compositie ‘Handle Variations with Care’ speciaal voor haar stem.
Als muziekpedagoge is Sarah verbonden aan de muziekacademie van Lier.

Bart Rodyns (Klavecimbel:(Titus Crijnen 2002 naar A. Ruckers 1624)
Na op jonge leeftijd o.a. de prijzen Pro Musica, Jos Van Looy, Victor Van Hemel, medaille van de Stad Lier, laureaat Ottoboni ontvangen te hebben studeerde Bart Rodyns orgel bij D. Van Handenhoven. Daarna vervolgde hij z’n studies aan de conservatoria te Antwerpen en Maastricht bij D.de Rooij, H. Leenders, J.Verdin en M.Verheggen. Met grootste onderscheiding werd hij ‘Master of Music’. Bart won herhaaldelijk verschillende (inter)nationale wedstrijden te Birmingham (UK), Leiden (NL), Brussel, Halle en Kortrijk.  In 2014 werd hem een ‘gouden label’ uitgereikt. Bart Rodyns is artistiek leider en klavierspeler van Euterpe Baroque Consort. Dit ensemble brengt barokmuziek op historische instrumenten. Hij richtte met tenor Jan Van Elsacker het ensemble Il Trionfo op en werkt hij vast samen met het vermaarde ensemble Oltremontano onder leiding van Wim Becu. Eind 2013 wekten Hendrickje van Kerckhove, Bart Rodyns, Eliot Lawson en Lode Leire het historische ensemble ‘The Party’ (1860) weer tot leven met in de erg originele bezetting drukwindharmonium. In maart 2017 ontving hij de Cultuurprijs van de Stad Lier vanwege zijn bijzondere verdiensten op het gebied van Cultuur.
Bart werkt regelmatig met Les Muffatti, Utopia, BachPlus, InAlto, Brussels Philharmonic, Osiris Brass en het Antwerp Symphony Orchestra. Hiervoor doet hij dikwijls beroep op zijn eigen instrumentarium : klavecimbels (Ruckers en Delin replica’s), kistorgels (Moors 2012 en Skrabl 2013), Erard tafelpiano (1803), Mustel Kunstharmonium (1913) en 19de eeuwse harmoniums (Debain, Alexandre). Ook in deze optiek is Bart organist-titularis van het  Forceville -orgel (+/- 1720) te Broechem.
Vanaf September 2019 is Bart Rodyns aangesteld als Professor/Hoofdvakdocent Orgel, Klavecimbel en Harmonium aan Fontys Academy of Music (Conservatorium Tilburg).



PROGRAMMA
A Baroque Journey

C. Monteverdi (1567-1643) - Jubilet, a voce sola in Dialogo
.................................Si dolce è’l tormento
..................................................................Laudate Dominum, voce sola Soprano

L. Couperin (1626-1661) - Tombeau de M. De Blancrocher (1605-1652), fait à Paris 1652

H. Purcell (1659-1695) - If music be the food of love

H. Purcel (1659-1695) - Ground in D minor (z. D222)
.......................................Sefauchi’s Farewell (z. 656)
.......................Round O (z. T684)

John Dowland (1563-1626) - Flow my tears

J. Loeillet (1680-1730) - Allemande in F

G.F. Sances (1600-1679) - Stabat Mater : ‘Pianto della Madonna’

D. Scarlatti (1685-1757) - Sonate in G (K391) & Sonate in G (K63)

A. Vivaldi (1678-1741) - Si, Si, Luci adorate (Cantata per soprano e basso continuo, RV666):
.............Recitativo - Aria (Largo) – Recitativo – Aria (Allegro)

Meer informatie onder 'MUSICI'

Woensdag 14 augustus, 20.00 uur.
Grote Kerk Groede, Markt 1, 4503 AH Groede. GEOFFROY CHAPELLE.


De in New York woonachtige Belgische pianist Geoffroy Chapelle voelt zich thuis in zowel solo- als kamermuziekrepertoire. Hij heeft grote prijzen gewonnen in Europese competities, waaronder een eerste prijs in de tweede Steinway-pianowedstrijd voor jonge talenten in België, een prijs voor de beste interpretatie van een hedendaags werk in de 10e Balys Dvarionas Internationale pianowedstrijd, Vilnius-Litouwen en een eretitel in de 10e internationale wedstrijd “Young Virtuosos” in Sofia-Bulgarije.

Geoffroy ontvangt studiebeurzen van de “Robus Foundation”, “Cronos International” en zijn geboorteplaats, de stad Waterloo, voor zijn culturele prestatie.

Sinds zijn eerste solorecital op 15-jarige leeftijd, heeft Geoffroy recitals gegeven in New York, België, Frankrijk, Engeland en Nederland. Hij was solist bij vele orkesten, waaronder het Nationaal Orkest van België, het Brussels Chamber Orchestra, I Musici Brucellensis en het Musica Mundi Orchestra. Recente samenwerkingen omvatten een optreden met pianist Nicholas Angelich in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel en concerten met Itamar Golan, Liav Kerbel, Kaliya Kalcheva, Mikhail Radunski en Fien Van Den Fonteyne.
Geoffroy Chapelle's leergierigheid heeft ertoe geleid dat hij deelnam aan prestigieuze festivals en masterclasses met gerenommeerde kunstenaars zoals Menahem Pressler, Nicholas Angelich, Dmitri Bashkirov, Dmitri Alexeev, Ivry Giltis, Itamar Golan, Elena Ashkenazy en anderen. Hij heeft deelgenomen aan de Jersey International Master Classes in Engeland en “Musica Mundi” in België, waar hij diende als Young Faculty-lid in 2017 en 2018.

Geoffroy Chapelle, afgestudeerd aan de “Le Verseau International School” in Bierges-België, volgt momenteel zijn bachelor aan de Manhattan School of Music onder begeleiding van de heer Epstein na een studie bij Mej. Hagit Kerbel en Prof. Boyan Vodenitcharov in België.

PROGRAMMA
onder voorbehoud

Claude Debussy (1862-1918) - Preludes TBD

Johannes Brahms (1833-1897) - Klavierstuck op 118
1. Intermezzo in A minor. Allegro non assai, ma molto appassionato
2. Intermezzo in A major. Andante teneramente
3. Ballade in G minor. Allegro energico
4. Intermezzo in F minor. Allegretto un poco agitato
5. Romanze in F major. Andante
6. Intermezzo in E♭ minor. Andante, largo e mesto


Sergej Prokofiev (1891-1953) - Piano Sonata no2 op 14 in D minor
1. Allegro, ma non troppo - Più mosso - Tempo primo
2. Scherzo. Allegro marcato
3. Andante
4. Vivace - Moderato - Vivace


(Franz) Joseph Haydn (1732-1809) - Piano Sonata no 60 Hob XVI/50 in C major
1. Allegro
2. Adagio
3. Allegro Molto


Frédéric Chopin (1810-1849) - Ballade no 1 op 23 in G minor

Woensdag 21 augustus, 20.00 uur.
N. H. kerk, Prinsestraat 17, 4506 AG Cadzand. ROBERT QUINTET.



Robert Quintet.

The young and vibrant Robert quintet was born out of like-minded students and alumni of Utrecht Conservatory that share a deep passion for chamber music. Using Robert Schumann's well-loved piano quintet as a star ng point, the ensemble has created an atmosphere of utmost energy, which was enthusias cally received at their performances in Tivoli Vredenburg during fall 2018.
The group's willingness to experiment with playing by heart has also caught the interest of their audience. The quintet is focused on developing innova ve concepts for future performances, communica on with the listeners, giving old masterpieces the spirit of today, as well as extending their reach beyond the expected.


PROGRAMMA

Antonín Dvořák (1841-1904) – piano kwintet no. 2 in A majeur op. 81

Allegro, ma non tanto
Dumka : Andante con moto
Scherzo ( Furiant ): molto vivace
Finale: Allegro

(Het werk was eigenlijk gecomponeerd als het resultaat van de poging van de componist om een eerder werk te herzien, piano quintet in A masjor, op. 5. Hij besloot echter een geheel nieuw werk te componeren. Het nieuwe kwintet is een mengeling van Dvořáks persoonlijke vorm van expressieve lyriek en een gebruik van elementen uit de Tsjechische volksmuziek)

PAUZE

Robert Schumann (1810-1856) – piano kwintet Es majeur op. 44
Allegro brillante
In modo d'una marcia.
Un poco largamente
Scherzo: Molto vivace
Allegro ma non troppo

(Het piano kwintet werd in slechts enkele weken tijd gecomponeerd, in het najaar van 1842. Schumann was één van de eerste componisten die een piano toevoegde aan het klassieke strijkkwartet en zo een nieuwe dimensie gaf aan kamermuziek)

...........

Woensdag 28 augustus, 20.00 uur.
d'Ouwe Kerke, Dorpstraat 16, 4525 AH Retranchement. TRANSPORTS PUBLICS.


Transports Publics.

Francesco Olivero (theorbe), Tristan Droillard (tenor en recitant), Thomas Baeté (viola da gamba en artistieke leiding).

Muziek uit de archieven van de adelijke familie Arenberg.










PROGRAMMA
LES CHAUSSETTES DE l’ARCHIDUCHESSE
Galanterie en gossip in de 17de-eeuwse salons

Jean-Baptiste Matho (1663 -1743) - Petits oyseaux est-ce le jour qui vous eveille, Air de Mr Matau

Jean-Baptiste Matho (1663 -1743) - Aussi tost que Tirsis, Air de Mr Matau

Évrard Titon du Tillet (1677-1762) - Le Parnasse François (fragment), 1732

Robert de Visée (c.1655-1732) - Chaconne, en sol majeur

Louis de Mollier (1615-1688) - Bois tristes et sombres, trio de Mr de Moliere

Dissertation sur l’origine de la viole (fragment), 1687, tekst: Jean Rousseau

Anoniem - Noël pour l’amour de Marie

Viole de gambe en désordre, Sonnet van Constantijn Huijghens, 18 mei 1656

Charles Dufresny (1657-1724) - Si la pauvre Duchesse pleure, parodietekst: anoniem

Gédéon Tallemant des Réaux (1619-1692) - Historiettes (fragment), 1657

Mr du Buisson, (fl. 1686-1696) - Que la Fille au Gros Collas, Air de du buis


website Thomas Beate

Toegang € 10.00 p.p., kinderen tot 12 jaar gratis(onder begeleiding).
In de pauze van het concert bieden wij u gratis koffie, thee en frisdrank aan.
Kaarten uitsluitend verkrijgbaar aan de kassa vanaf een half uur voor aanvang.
Reserveren en pinnen is NIET mogelijk.
Deze serie concerten wordt georganiseerd door de Stichting Zomeravondconcerten aan Zee, mede dankzij de financiële bijdragen van:


Belangstellende musici kunnen contact opnemen met Filips Pieters.
E-mail: filips@zomeravondconcertenaanzee.nl
Voor algemene zaken kunt u contact opnemen met E-mail: info@zomeravondconcertenaanzee.nl